Verhaal van Luuk en Siem de Jong.
Verhaal van Luuk en Siem de Jong. (Foto: )

Zwarte Cross lanceert Tante Rikie's tweede onmundig mooie verhalenboek

Regio - Vanaf aanstaande zaterdag (21 november) is Tante Rikie’s tweede onmundig mooie verhalenboek verkrijgbaar als lees- en luisterboek. Na het eerste Achterhoekse kinderboek leek het de Feestfabriek (de organisatie van de Zwarte Cross) mooi om hier een vervolg aan te geven. Vele verhalen, gedichten, een liedje, raadsel, een recept en tal van illustraties hebben samen voor een 116 pagina’s tellend boek gezorgd. Het boek wordt aanstaande zaterdag gelanceerd in de vorm van een coronaproof drive-thru bij het festivalterrein van de Zwarte Cross. Eén gelukkige koper maakt dan ook nog kans op een Gouden Crosser-munt: levenslang gratis toegang tot de Zwarte Cross.

Schrijvers en illustratoren

Met meer dan zestig eigenwieze köppe bi-j mekaar is Tante Rikie’s onmundig mooie verhalenboek tot stand gekomen. De volgende schrijvers hebben meegedaan: Giel Beelen, Sander Berendsen, Björn van der Doelen, Lars Gierveld, Ankh Gussinklo, Jelmer Gussinklo, Jelle van Gorkom, Arnon Grunberg, Gerda Havertong, Guus Hiddink, Hugo Hoes, Gijs Jolink, Siem en Luuk de Jong, Esther Kämink, Johan Kampman, Remko Keizer, Tim Knol, Vince van Leth, Joris Nieuwenhuis, Rocco Ostermann, Francien Regelink, Roel Salemink, Lonneke Sloetjes, Pattu Sprenkeler, Bert Wagendorp, Lisa Westerveld, Nadia Zerouali en Silvester Zwaneveld. De verhalen werden overal vandaan aangeleverd: vanuit de Achterhoek tot Almere Haven, Curaçao, New York en ga zo maar door. Een schrijver uit Zelhem met wielrennen als hobby stuurde zijn verhaal zelfs op terwijl hij meedeed aan de Tour de France. En er werden vele prachtige illustraties aangeleverd, ook uit alle windstreken.

Alle verhalen zijn vertaald naar het algemeen beschaafd Achterhoeks. De organisatie wil voorkomen dat alle streektalen verdwijnen en dus ook het Achterhoeks. Ook is het belangrijk dat de taal gesproken blijft worden. Daar hoopt de Zwarte Cross met dit boek een bijdrage aan te leveren. ‘’Kinderen zijn gek op het leren van nieuwe dingen. Een taal leren is voor een kind dan ook veel makkelijker dan voor een volwassene. Kinderen kunnen zelfs meerdere talen leren, zonder dat het ten koste gaat van de moedertaal” aldus Bennie Jolink. Hopelijk is dit boek een tijdloze inspiratiebron om creativiteit bij kinderen aan te wakkeren en een leuk en praktisch middel om al (voor)lezend kinderen Achterhoeks te leren.

Luisterboek

Behalve dat Tante Rikie’s tweede onmundig mooie verhalenboek vol staat met nieuwe verhalen en illustraties is er nog meer nieuws! Naast het verhalenboek is er ditmaal ook een luisterboek-variant van het boek gemaakt. Dat betekent dat je zelf niet in het Achterhoeks hoeft te (kunnen) spreken, want dat wordt voor je gedaan. Iedereen kan zo horen hoe het dialect klinkt en zowel ouders als scholen kunnen de kinderen naar alle verhalen laten luisteren. Met dank aan Jelmer Gussinklo en alle overige sprekers is dit luisterboek tot stand gekomen.

Lancering

Aanstaande zaterdag wordt Tante Rikie’s tweede onmundig mooie verhalenboek in stijl gelanceerd, in de vorm van een drive-thru. Zaterdag 21 november wil de organisatie niet zomaar aan zich voorbij laten gaan, want dat is de dag dat eigenlijk de wereldwijde kaartverkoop van de Zwarte Cross van start zou gaan. Daarom is het op deze dag mogelijk voor de liefhebbers om tussen 12.00 en 16.00 uur het Achterhoekse kinderboek en andere merchandise te kopen bij het festivalterrein van de Zwarte Cross, bij Uitspatting de Besselinkschans (Heringsaweg 18 A, te Lievelde). En het zou geen Zwarte Cross zijn als Tante Rikie niet aanwezig is, dus ook zij zal er zijn deze dag. Maar niet alleen aanwezig: de eerste 100 boeken worden door de festivaldirectrice gesigneerd.

En de gekkigheid houdt nog niet op! Want er wordt ook een Gouden Crosser-munt weggeven bij één van deze boeken tijdens de lancering, dus dat betekent dat je bij aankoop van Tante Rikie’s tweede onmundig mooie verhalenboek kans maakt op levenslang gratis toegang tot de Zwarte Cross, ja echt: LEVENSLANG!

Door de lancering plaats te laten vinden in de vorm van een drive-thru kunnen de corona-maatregelen goed in acht worden genomen. Medewerkers zullen gepaste afstand houden, voldoen aan alle corona-maatregelen en er kan enkel met pin betaald worden. 

Vanaf aanstaande zaterdag (21 november) is het leesboek verkrijgbaar voor 12,95 euro, zowel via onze webshop (www.zwartecross.nl/shop) als tijdens de lancering die plaatsvindt aankomende zaterdag. Het luisterboek wordt vanaf dat moment via Kobo aangeboden voor 5,99 euro. Meer info over de verkrijgbaarheid hiervan is vanaf a.s. zaterdag te vinden op www.zwartecross.nl/kinderboek. Alsof dit nog niet genoeg is kan medegedeeld worden dat met de opbrengst van het boek volgend jaar onder andere een lesprogramma ontwikkeld.

WWW.ZWARTECROSS.NL


Bijlagen

2.5 MB jpgVerhalenboek-Cover-2020.jpg

1.4 MB jpgVerhalenboek-Titelblad-2020.jpg

1.7 MB jpgVerhalenboek-Rocco-2020.jpg

2 MB jpgVerhalenboek-LisaWesterveld-2020.jpg

1.7 MB jpgVerhalenboek-Siem&Luuk-2020.jpg


Niet voor publicatie.
Voor meer info of een toelichting over de inhoud van dit persbericht kunt u contact opnemen met:

Feestfabriek Alles Komt Goed BV  
E-mail: pers@feestfabriek.nl
Telefoon: 0575 – 468080


De Feestfabriek Alles Komt Goed BV
Feestfabriek Alles Komt Goed BV is een sterk groeiende en creatieve evenementenorganisatie. Het is de organisatie achter het grootste betaalde festival van Nederland: Zwarte Cross. Naast Zwarte Cross organiseert de Feestfabriek het festival Mañana Mañana. In 2012 werd Nozem Oil gelanceerd, een drank gemaakt van verschillende citrusvruchten en chili. Het wordt gepresenteerd als een race olie; mengsmering voor lichaam en geest. Daarnaast komt 3 keer per jaar het Harder! fanclub magazine uit welke de 20.000 leden van de Zwarte Cross-fanclub ontvangen. Met Stichting Pak An, in mei 2016 opgericht door Grolsch en De Feestfabriek, worden ideeën die bijdragen aan de toekomst van de Achterhoek ondersteund. De samenwerking van Stichting Pak An, Grolsch en Zwarte Cross heeft geresulteerd in de komst van de Achterhoekse Vlag. De Feestfabriek helpt jonge atleten uit het Oosten des lands die de wereldtop willen halen middels de Zwarte Cross Talententuin. De gemene deler bij alle activiteiten van de Feestfabriek zijn originaliteit, creativiteit en verrassen. In de loop der jaren bracht de Feestfabriek onverwachte producten op de markt zoals een kinderboek en vuurwerk. De Feestfabriek telt op dit moment ruim 40 medewerkers en is gevestigd in Hengelo (Gld).


Bekijk dit bericht online

Wilt u geen e-mail meer van ons ontvangen? Uitschrijven

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden