Foto:
aangeboden door bsmedia.nl

Deze 4 factoren bepalen de ranking van jouw website in Google

Termen zoals paginasnelheid, core web vitals en interne links zeggen jou misschien niet zo veel. Toch zijn dit belangrijke factoren die mede bepalen hoe hoog jouw website in de ranking van Google staat. Door aan de slag te gaan met SEO (zoekmachine optimalisatie), zul je zichtbaar hogerop komen. Een bureau zoals B&S Media Internetmarketing kan jou hierbij helpen.

1.  Core Web vitals

Google wordt steeds kritischer als het gaat om de snelheid van websites. Door het invoeren van de Core Web Vitals wordt gemeten hoe snel een website is. De Core Web Vitals bestaan uit 3 belangrijke factoren: laadtijd, interactiviteit en snelheid. Deze factoren meten bijvoorbeeld hoe lang een gebruiker moet wachten, totdat de pagina volledig geladen is. Ook meet Google hoeveel tijd het kost om een interactie te doen. Kost het laden meer dan 100 milliseconden? Dan is het tijd om jouw website te optimaliseren. Tot slot wordt er gekeken naar de visuele stabiliteit. Blijven knoppen staan of verspringen ze tijdens het laden?

2.  Relevante zoekwoorden

Een effectieve SEO-strategie begint met de juiste zoekwoorden. Zoekwoorden zijn de woorden die gebruikers intypen in een zoekmachine. Wij raden je aan om vooraf onderzoek te doen naar de juiste zoekwoorden. Handige tools hierbij zijn de zoekwoordplanner van Google, maar ook logisch nadenken helpt jou een eind op weg. Kruip in de rol van gebruiker. Wat zou je zelf intypen in de zoekmachine om het juiste te vinden?

Het vinden van de juiste zoekwoorden kan lastig zijn, daarom is het slim om de hulp in de schakelen van een SEO-specialist. Zij zullen voor jou het onderzoek doen en vervolgens de gevonden zoekwoorden verwerken in jouw strategie. 

3.  Interne links

Zoekmachines crawlen jouw content en vervolgens wordt deze geïndexeerd. Een zoekmachine zoals Google gebruikt daarbij de linkjes die jij zelf toegevoegd hebt aan jouw content. Interne links zijn dus linkjes die binnen jouw pagina gelegd worden.

Hoe meer jij de linkstructuur georganiseerd hebt, hoe beter zoekmachines vinden wat zij nodig hebben. Het is daarom goed om vooraf al te bedenken welke linkjes jij aan een nieuwe pagina gaat toevoegen. Het toevoegen van interne links is niet alleen goed voor zoekmachines, ook gebruikers zullen langer op jouw website blijven. Dit is weer een belangrijke factor voor een betere ranking!

4:  Mobile first

Sinds 2020 gebruikt Google de ‘mobile first’ indexering. Dit wil zeggen dat Google dus vooral kijkt naar de mobiele versie van jouw website. Is de desktopversie van jouw website helemaal geoptimaliseerd, maar sta je niet bovenaan in Google? Dan kan het betekenen dat de mobiele versie van de website niet geoptimaliseerd is.

Je kunt een test uitvoeren, die meet hoe mobielvriendelijk een website is. Ook geeft Google in dit geval aan waar verbeterpunten liggen. 

Wil jij aan de slag met de ranking van jouw website in Google? Ga dan aan de slag met de bovenstaande tips. Liever laten uitvoeren door een professional? Neem dan contact op met de SEO-specialisten en webdesigners van B&S Media Internetmarketing.

Meer berichten