Logo doetinchemsvizier.nl


Vaye musicaltheater is de winnaar van de publieksprijs. (foto: Roel Kleinpenning)
Vaye musicaltheater is de winnaar van de publieksprijs. (foto: Roel Kleinpenning) (Foto: Roel Kleinpenning)

Trotse winnaars van Amphion Open 2017

(door Nick Moritz)

Doetinchem - Intense ontlading en tranen van geluk. De finale van Amphion Open 2017 is gewonnen door Theaterfabriek Gekkoo. Zij maakten indruk met hun voorstelling 'food for thought' over angsten, vooroordelen en groepsdruk in onze maatschappij. Andere prijzen waren er voor de band Exit the Hive en voor Vaye Musicaltheater.

Het was een zeldzaam onderhoudende avond, zaterdag 30 september. Amphion Open is de nieuwe naam voor het vertrouwde open podium van Amphion. Dit bleek niet de enige verandering. In plaats van 5 finalisten, kreeg het publiek er nu liefst 7 voorgeschoteld. Alle acts waren de moeite waard en onderling heel verschillend. Zo werd het een gevarieerd avondje met muziek en theater waarbij niemand zich zal hebben verveeld.

Alle kandidaten werden door zowel een vakjury als door de persjury beoordeeld. Het publiek stemde voor hun eigen favoriet zodat er tot slot drie prijzen te verdelen waren. Optredens van dansgroep Lèfamm, zangtrio Merel, Paulien en Marlou, indie-folkband Snow Coats en Crazy Living Statue Jesse vielen niet in de prijzen. Wel mochten ze trots zijn op complimenten voor respectievelijk inventieve choreografie, loepzuivere zang, origineel instrumentgebruik en fantasierijk variété.

Het publiek liep warm voor het innemende optreden van het jeugdige Vaye. De groep toonde de kracht van goede samenwerking en enthousiaste uitstraling. Er werd goed gezongen en de dansen werden knap gelijk op de planken gebracht. Gezien het luide gejuich uit de zaal was de publieksprijs geen verrassing.

De persprijs was voor de band Exit the Hive. Met strakke ritmes, een heel interessante zangstem en eigen nummers was het vooral de belofte voor de toekomst die deze keus bepaalde. De act als geheel verdient nog veel aandacht. Exit the Hive leek onwennig en de communicatie was zowel onderling als met het publiek onvoldoende.

Gekkoo wist de vakjury het meest te overtuigen. Sarah Mulder, Linda van Aken, Mali Mus en Miro Straub acteerden met professionele flair. Veelvuldig herhaalde bewegingen en staccato gedeclameerde teksten hadden een intense en hypnotische aantrekkingskracht. Gewaagd experimenteel, bijna therapeutisch, theater is niet echt iets voor het grote publiek. In dat opzicht was de winst verrassend, maar gezien de hoge kwaliteit terecht.

Presentator Ben Donderwinkel was een goede gids en dat alweer voor de vijfentwintigste keer. Voor die verdienste kreeg hij door directeur Charles Droste de zilveren Amphion speld opgeprikt. Een zeldzame eer, het was pas voor de derde keer dat die werd uitgereikt.

2 reacties
Meer berichten