Logo doetinchemsvizier.nl


Links Ada Mudde van de Stichting Wijzelf en mevrouw Quist uit Doetinchem. (foto: Roel Kleinpenning)
Links Ada Mudde van de Stichting Wijzelf en mevrouw Quist uit Doetinchem. (foto: Roel Kleinpenning) (Foto: Roel Kleinpenning)

Vraag en aanbod samen bij Wijzelf

(door Carla van der Meer)

Doetinchem - Zorgcoöperatie Wijzelf bestaat twee jaar en is inmiddels uitgeroeid tot een organisatie waar rond de 150 mensen lid van zijn. Er zijn mensen met een hulpvraag en mensen die hulp aanbieden. Samen regelen ze wie, waar, wanneer en voor welk bedrag een bepaald klusje komt doen.

Wijzelf Zorgcoöperatie Achterhoek is actief in de gemeenten Doetinchem, Oude IJsselstreek en Bronckhorst. De leden regelen zelf hulp via de website van Wijzelf. Een van hen is Nel Quist. Ze is sinds anderhalf jaar lid van Wijzelf. "Mijn man kreeg een hersenbloeding en als gevolg daarvan is hij dementerend", vertelt Nel. "Plotseling moest ik de administratie doen en dat was volslagen nieuw voor mij. Van een kennis hoorde ik over Wijzelf. Maar de hulpvraag aan Wijzelf gaat via de website. Een iPad was ook nieuw voor mij. Ada Mudde van Wijzelf heeft mij iPadles gegeven." "Ik heb Nel een paar keer uitgelegd hoe het werkt", vertelt Ada. "Ze heeft inmiddels ook zelf iemand voor de tuin geregeld en voor het huishouden." Iedereen kan, ongeacht de leeftijd, lid worden van Wijzelf. "Ik heb het mijn zoon ook aanbevolen", laat Nel weten. "Hij heeft een grote tuin en een drukke baan. Hij komt niet altijd aan tuinieren toe."

Persoonlijk contact

"We vinden persoonlijk contact heel belangrijk", zegt Ada. "We gaan daarom altijd langs bij mensen die een hulpvraag hebben en die diensten aanbieden. Want we vinden het belangrijk dat we weten wie er naar de mensen toegaan. Maar het regelen van de hulp en diensten doen ze onderling. Daar zitten wij als bestuur niet tussen. Diegene die de dienst verleent, krijgt hier ook voor betaald. Dat geeft de hulpvrager ook een gevoel van onafhankelijkheid. Het tarief bepalen ze onderling. De betaling gaat via een derdenrekening. Zo weet de aanbieder van diensten dat het geld er is en de hulpvrager hoeft geen contant geld in huis te hebben." De leden van Wijzelf zijn om allerlei redenen lid geworden. Er zijn ouderen bij die graag in hun eigen huis willen blijven wonen, maar ook jongeren die allebei een baan hebben en niet altijd tijd hebben voor bepaalde klusjes. "De hulpvrager en de aanbieder spreken met elkaar af hoe vaak er hulp verleend wordt", legt Ada uit. "Dat kan eenmalig zijn, een keer in de maand of een keer in de week. Als de hulp niet bevalt, dan maak je gewoon geen afspraak meer."

Als iemand een vraag uitzet, komen aanbieders op volgorde van nabijheid tevoorschijn. "We hadden iemand met een vraag en die zag op de site dat iemand om de hoek hulp aanbood", zegt Ada. "Ze kenden elkaar. Dat geeft iets vertrouwds." Informatie via: www.wijzelf.nl/achterhoek of via telefoonnummer: 06- 38471738.

Meer berichten

Shopbox