Logo doetinchemsvizier.nl


Foto: Gerreke van den Bosch
Ben Beijer bekijkt 't anders

LKKR

Maandagavond bezocht ik de netwerk-debatavond: ‘Doetinchemmers en lokaal eten’. Bij binnenkomst werden we welkom geheten met de vraag: 'Retail, burger producent of horeca'?

Aangezien ik dacht dat men naar mijn voorkeur vroeg, antwoordde ik: horeca. De gastvrouw vroeg of zij een sticker op mijn shirt mocht plakken. Wat kun je zo’n aardige gastvrouw weigeren, dus gaf ik met lichte tegenzin toestemming.

Even later werd ik aangesproken door een bezoeker die vroeg of hij mocht aanschuiven. Hij stelde zich voor en kijkend naar mijn kaartje zei hij: 'U bent dus als burger hier'. Op mijn vraag hoe hij dat wist, zei hij: 'Dat staat op je kaartje'. Pas toen zag ik dat niet mijn naam maar de ‘soortnaam’ voor die avond op het etiketje stond.

Tijdens de informatieve kennisquiz konden wij de verschillen proeven tussen algemene- en streekproducten. Bij de kwark gingen de meeste stemmen naar de ‘fromage frais’. Jammer voor de regioproducten dat een verse Franse kwark die blindproeverij wint, dacht ik nog. Tot bleek dat het om een nieuw product van boerderij Ruimzicht uit Halle ging. Topproduct met een verkeerde naam. Mijn advies: suggereer geen Frans product, maar eerlijke ‘verse Achterhoekse kwark’, dan blijf je winnen.

Wij hebben veel LKKR producten van eigen bodem, kunnen we trots op zijn. Het is net als bij nieuwe projecten in de stad, wij moeten geen imitatie van andere steden willen zijn. De straks omgetoverde C.Missetstraat moet je geen Ramblas willen noemen, dat mooie woonproject aan de IJssel geen klein-Venetië, en het stukje natuur bij de Veentjes is geen Central Park. Doetinchem toont steeds meer karakter, met culturele evenementen, het beste theater van Nederland, gezellige winkels, terrassen en restaurants met eigen bieren en lekker eten van eigen bodem. Laten we vooral ons zelf blijven. LKKR Doetinchem kan nog; gekker hoeft het niet te worden.

Goed gaon.

Meer berichten

Shopbox