Foto: Gerreke van den Bosch
Ben Beijer bekijkt 't anders

Zesjescultuur

Het begrip zesjescultuur is algemeen bekend. Met minimale inspanning gaan voor het strikt noodzakelijke resultaat. Voor anderen is die zes misschien het maximaal haalbare, prima zessenmentaliteit in dat geval. In ons onderwijs worden beoordelingen in cijfers gegeven. Er zijn ook scholen die met een woordrapport werken. In dat geval blijven er altijd ouders die de leerkracht vragen, mijn dochtertje heeft Z.G. voor hoofdrekenen, welk cijfer heeft ze dan?

Vroeger stond er onder een rapport de cijferverklaring; een negen was zeer goed (heb ik van horen zeggen). Een zes stond voor voldoende en de zeven voor ruim voldoende.

Met die cijfers liep ik al opgelucht naar huis. Die zes voor voldoende is straks verleden tijd bij het rekenen als het aan onderwijsministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob ligt. Aangezien bijna alle fracties in de kamer vonden dat het rekenonderwijs beter moest worden en oude rekentoetsen veel kritiek kregen, werd besloten die na 2017 niet meer verplicht te stellen voor het behalen van een diploma vmbo, havo en mbo. Scholen gaan nu eigen toetsen maken. Volgens de ministers is een vier straks voldoende bij de nieuwe rekentoets. Scholen mogen ook zelf bepalen of rekenen als apart vak gegeven blijft worden. Zo komt er in ieder geval bij rekenen een einde aan de zesjescultuur. Als een zeven op een woordrapport zeer goed gaat betekenen ben ik toch te vroeg geboren. Aan de kassa voorstellen om 25 eurocent bij het tien eurobiljet te geven als de kassabon € 5,25 aangeeft wordt dan helemaal gezien als moeilijk doen. Er zijn al bedrijven en schandalig genoeg zelfs gemeenten waar je alleen nog digitaal kunt afrekenen. Ik begin nu pas te begrijpen waarom. Het rekenonderwijs verbeteren in plaats van het afschaffen van toetsen zal vrees ik, niet op veel bijval in de tweede kamer kunnen ‘rekenen’.

Goed gaon

Meer berichten

Shopbox