Foto: Roel Kleinpenning

Juf zegt school na 45 jaar gedag

door Carla van der Meer

'Fijn dat ik dit zo lang mocht doen'

Adjunct-directeur van basisschool Gaanderwijs, Marianne Onstein-Versleijen zegt op 1 januari het onderwijs gedag. Ze is dan 45 jaar en 4 maanden juf geweest in Gaanderen. Directeur Jac. Linders gaat op 1 april met pensioen. Hun opvolger is Ruud Leuverink. Het afscheid van juf Marianne is op 11 januari met een receptie voor ouders en genodigden.

Gaanderen – Marianne is in 1973 bij de toenmalige Augustinusschool begonnen. "Het was niet mijn intentie om altijd in Gaanderen te blijven", zegt ze lachend. "Ik had het idee om naar het westen van het land te gaan. Als je jong bent, denk je dat het daar allemaal gebeurt. Maar ik kwam mijn man tegen en hij was door zijn werk aan deze regio gebonden." Mijn ouders komen van oorsprong uit het westen, maar ik ben hier geboren en getogen. De middelbare school en Pabo heb ik in Doetinchem gedaan. Ik kreeg een baan in Voorschoten aangeboden, maar ik heb toch voor Gaanderen gekozen."

In 1973 kreeg Marianne de opdracht om een speel-leer-klas op te zetten. "Deze klas was de overgang van het kleuteronderwijs naar het onderwijs van de lagere school", geeft ze aan. "In 1985 gingen de kleuterscholen en lagere scholen samen en ontstond de basisschool. Toen ben ik bovendien adjunct-directeur geworden. Ik bleef ook lesgeven. Ik had met alle klassen ervaring, behalve met de kleuters. Daarom heb ik cursussen gevolgd voor kleuteronderwijs. De laatste tien tot twaalf jaar heb ik lesgegeven aan groep 8."

In 2011 kregen Linders en zij de opdracht om de fusie tussen de Sint Martinusschool en de Sint Augustinusschool voor te bereiden. "We hebben deze fusie als gelijkwaardige partners gedaan", vertelt ze. We zitten sinds 2017 in het nieuwe pand en beide scholen samen heten nu Gaanderwijs. Van 2011 tot 2017 hebben we met beide teams hard gewerkt aan een nieuwe onderwijsvisie. We zijn aan de slag gegaan met het wij-gevoel van de leerkrachten en kinderen door van school te wisselen. De leerlingen wisselden onder andere met sport en handvaardigheid van school maar ook werkten ze samen aan bepaalde thema's. Daar komt bij dat kinderen in het dorp elkaar al kennen van sport en uit de buurt. We hanteren de vreedzame school, waarbij de school een soort minimaatschappij is. De kinderen leren dat iedereen verschillend is. Ze hebben samen verantwoordelijkheid en conflicten worden samen opgelost. We hebben een leerlingenraad, waarin de kinderen kunnen meepraten. Je staat soms versteld van wat ze inbrengen. Maar ook naar ons toe kunnen ze kritisch zijn. Ze nemen geen genoegen met alleen ja of nee. Het onderwijs is dynamisch. De maatschappij verandert en daarmee verandert ook het onderwijs. We kijken wat de kinderen nodig hebben om straks in de maatschappij mee te kunnen doen." Marianne heeft altijd fulltime gewerkt. "Nu komt een fase waarin ik mijn tijd op een andere manier kan invullen", zegt ze. "Ik ben dankbaar dat ik dit werk zolang met passie heb mogen doen. Het is fijn dat er aan het eind van de rit iets moois staat."

Meer berichten