Foto:

'Ik heb me 3D tekenen aangeleerd'

Een bushalte in de tuin wijst de weg. Aan de Beekstraat in Gaanderen woont Willy van Aalst. Hij is fanatiek verzamelaar van materiaal over de GTW en de voorlopers. Hij heeft oude stoomtrams exact in schaal 1 op 10 nagebouwd. Daarvoor heeft hij zich zelfs de techniek van 3D-tekenen aangeleerd.

GAANDEREN - De 72-jarige Willy van Aalst uit Gaanderen had beroepsmatig niets met vervoer in de Achterhoek. "Ik was inkoper en heb nooit bij de GTW gewerkt, maar mijn passie voor openbaar vervoer en dan vooral de stoomtram komt door mijn jeugd." De familie van Aalst woonde in Ulft aan de Bongersstraat, ter hoogte van het oude politiebureau. Tegenover lag een rangeerterrein van de Geldersche Stoomtramweg Maatschappij. "Wij speelden er vaak. Als kwajongens kropen we in de wagons en verzetten soms een wissel tot ongenoegen van de machinisten." Jaren later verhuisde Willy naar Gaanderen, maar zijn passie voor de historie van het tramvervoer in de Achterhoek bleef en zijn verzameling groeide.


Ontsloten

Van Aalst kan veel vertellen over de historie van het vervoer in de Achterhoek dat veel langer dan in de rest van Nederland grotendeels over zandwegen plaatsvond. Door de opening in 1881 door de Geldersche Stoomtramweg Maatschappij van de lijn Dieren - Doetinchem - Terborg werd dit deel van de Achterhoek min of meer ontsloten. De gemeente Gendringen wilde graag dat de tramverbinding werd doorgetrokken. Voor een bedrijf als de DRU in Ulft was een snellere verbinding met de haven van Doesburg van groot belang. Onderhandelingen leverden niets op en in 1886 werd de Gendringsche Tramweg Maatschappij opgericht en gestart met de aanleg van het traject Terborg - Gendringen. Door het hoogteverschil was het niet eenvoudig om door het centrum van Silvolde te komen. De toegangswegen moesten geleidelijk worden verhoogd om met passagiers en goederen over de Silvoldse berg te geraken.


Ulft nr. 12

De identieke stoomlocs hadden namen en nummers als Gendringen 10, Velp 11, Ulft 12 en Silvolde 13. "Het waren zogenaamde kastenmodellen. Ze waren laag bij de grond. Dat was bewust gedaan voor de veiligheid. De rails liepen tenslotte over de weg en zo konden er geen mensen onder terecht komen." Alleen de stoomloc Silvolde nr. 13 bestaat nog en staat in het smalspoormuseum in Valkenburg. Willy heeft de Ulft nr. 12 helemaal nagebouwd. In zijn hobbyschuur staat ook de Doesborgh, een ander model stoomloc en veel historische attributen. "De Doesborgh heb ik deels in 3D geprint. Dat doe ik bij CIVON, het voormalige ICER in Ulft."

De replica in schaal 1 op 10 van de stoomtram Ulft nr. 12 met passagiers- en goederenwagons is te zien tijdens de historische tentoonstelling in het kader van Terborg 600 vanaf 23 april in de Georgiuskerk in de Hoofdstraat in Terborg.

www.terborg600.nl

Meer berichten