Bobbie, Daphne, Hanneke en Nikki (v.l.n.r. ) leden van de leerlingenraad presenteren de zelfgemaakte kerstcadeautjes.
Bobbie, Daphne, Hanneke en Nikki (v.l.n.r. ) leden van de leerlingenraad presenteren de zelfgemaakte kerstcadeautjes.

Leerlingen Metzo College doen iets voor een ander

DOETINCHEM - Het lukt de leerlingen van het Metzo College elk jaar weer om iets bijzonders te bedenken rond de kerstperiode. De jaarlijkse gewoonte dat de vierdejaars leerlingen een kerstviering organiseren voor de eerstejaars is een standaard onderdeel. Daarnaast gaan de tweedeklassers op donderdag 19 december met zelfgemaakte kerstpresentjes naar verschillende verzorgingshuizen, het ziekenhuis en andere plaatsen waar mensen zijn die wel een beetje aandacht verdienen rond de kerstdagen.

Het organiseer- en denkwerk wordt gedaan door de leerlingenraad. Samen met de docenten Berny Goedhart en Jorik Wezenberg zijn ze al een aardig tijdje druk met alle voorbereidingen. De leerlingen raad bestaat uit vijftien leerlingen uit de vier verschillende leerjaren. Hanneke (2e jaars), Nikki (2e jaars) en Daphne (1e jaars) zijn er daar drie van en zij weten haarfijn uit te leggen waarom de leerlingenraad zo belangrijk is voor de school. 'In de leerlingenraad praten we over zaken die de school aangaan. Zoals de kerstviering, het kantineaanbod en schoolfeesten", vertelt Hanneke. Het is niet alleen een praatclub maar vooral ook een dóe club. 'We helpen met het voorbereiden van activiteiten. Verder kunnen wij ook altijd eigen ideeën en zaken aandragen die we belangrijk vinden en waarover de schoolleiding dan kan vergaderen', voegt Nikki toe.

Daphne, die nog maar net in de leerlingenraad zit, vertelt dat ze zich beschikbaar heeft gesteld omdat ze het leuk vindt dingen te organiseren. Ze moet nog wel een beetje wennen, iets dat de andere twee leerlingen herkennen. 'Als je net in de leerlingenraad zit dan durf je nog niet zoveel te zeggen, maar dat verandert al heel snel', weet Hanneke uit eigen ervaring. Docent Berny hoort alles met een glimlach aan. 'Het klopt precies wat er hier gezegd wordt. Ik zie leerlingen in het begin als stille, maar betrokken leerlingen aanschuiven, maar aan het eind van het vierde jaar zijn ze bijna niet meer stil te krijgen'. 'In het tweede jaar ook al niet meer hoor', vult Nikki lachend aan. Met die opmerking laat ze ook merken hoe de samenwerking tussen leerlingen en docenten verloopt op het Metzo College. 'Wij doen er alles aan om een goede en gezellige sfeer te krijgen in de klas. Er mag lol gemaakt worden, docenten doen daar soms zelf aan mee, maar er moet ook gewerkt worden. Als iedereen zich dat bewust is, dan kan er heel veel en is respect vanzelf een logisch gevolg', aldus Berny.

De drie leerlingen beamen dat. 'Het Metzo is een leuke school. We maken samen lol en zijn samen aan het werk. We mogen het hier zelf leuk maken', vindt Hanneke.

De dagen voor de kerstvakantie staan weer in het teken van de feestdagen. Rond het thema 'wat doe jij voor een ander?' worden de leerlingen uitgedaagd en geïnspireerd om verder om zich heen te kijken dan ze normaal doen. Tweedeklassers hebben filmpjes gemaakt waarin ze late zijn wat zij voor anderen doen. Vierdeklassers organiseren een kerstviering voor de eerstejaars en vertellen over de vier jaar die zij op het Metzo hebben doorgebracht en wat ze hebben geleerd en ontdekt. Er zijn van onder andere hout en metaal verschillende kerstcadeautjes gemaakt en die worden weggegeven aan mensen die eenzaam zijn of wel een beetje extra aandacht verdienen. Verder heeft elk leerjaar nog een eigen activiteit voordat de kerstvakantie gaat beginnen. Voor de drie leerlingen is hun werk geslaagd als alle schoolgenoten na afloop van de activiteiten blij en vrolijk naar huis gaan. 'Als iedereen gedaan heeft wat hij of zij graag heeft willen doen, dan is het voor mij geslaagd', zegt Nikki.

Meer berichten