André Renkens (links) en Rob Vriezen in wijk de Hoop in Doetinchem. (foto: Roel Kleinpenning)
André Renkens (links) en Rob Vriezen in wijk de Hoop in Doetinchem. (foto: Roel Kleinpenning) (Foto: Roel Kleinpenning)

'Vandaag of morgen gebeurt er wat'

DOETINCHEM - In de Doetinchemse wijk De Hoop maken bewoners zich zorgen over de verkeersveiligheid. Er wordt veel te hard gereden en geparkeerde auto's zorgen voor gevaarlijke situaties. "Het lijkt hier soms net een racecircuit."

door Hans Hissink

Dat de onderlinge betrokkenheid in de wijk De Hoop groot is, bewijst de buurtpreventie WhatsApp groep. Maar dat bewijst ook de groep bewoners die een oplossing wil om de verkeersveiligheid in de wijk te vergroten.

Rob Vriezen is in 1956 geboren aan de Ontariostraat en woont daar nog steeds. Hij heeft De Hoop door de jaren heen zien veranderen. "Het is nog steeds een mooie wijk, maar ik maak me zorgen over de veiligheid. Het lijkt hier af en toe op een racecircuit. Auto's, scooters, elektrische fietsen, ze rijden vaak te hard. Er spelen steeds meer kinderen op straat en ben echt bang dat er vandaag of morgen wat gebeurt."

30 kilometer

André Renkens, wonend aan de Winnipegstraat, staat Vriezen bij in zijn mening. "De hele wijk is 30 kilometer zone, ook de Winnipegstraat en de Torontostraat aan de buitenkant van de wijk, maar dat ziet er niet zo uit. Je kunt er harder rijden en dat gebeurt ook. Doordat er steeds meer jonge kinderen in de wijk komen wonen die naar de Vrije School aan de Torontostraat en via de spoorwegtunnel naar de Canadaschool aan de Dichterseweg gaan, levert dat levensgevaarlijke situaties op."

Vorig jaar zomer begonnen bewoners voor het eerst te klagen over het harde rijden. De SP raakte daarbij betrokken en organiseerde een bijeenkomst in Fort Garry Horse, het wijkgebouw van De Hoop. "De gemeente vond dat het niet een zaak was voor een politieke partij en pakte het zelf op. Vervolgens is de wijkregisseur er zich mee gaan bemoeien. Er zijn verkeersmetingen gedaan en er werd inderdaad te hard gereden, maar omdat er te weinig auto's geteld werden, heeft het geen prioriteit gekregen," betreurt Renkens.

Inmiddels is er met behulp van Veilig Verkeer Nederland een '30 kilometer' stickeractie geweest in de wijk. "We zijn de huizen langs geweest en hebben uitgelegd wat we met de stickers, die op de vuilcontainers zijn geplakt, willen bereiken. De bewoners herkenden het probleem en juichten ons initiatief toe. Dan merk je dat de betrokkenheid heel groot is om iets aan het verkeersprobleem te doen," legt Renkens uit.
Tot nu toe hebben de gemeente en de politie niet echt laten zien dat er meegewerkt wordt aan een oplossing voor de verkeersproblemen. Vriezen vindt dat jammer. "Ik voel me soms machteloos. Er wordt veel te weinig aan het probleem gedaan. Er zouden nieuwe verkeerscontroles uitgevoerd worden, dat gebeurt ook maar niet."

Vriezen en Renkens geven het niet op. "We blijven om aandacht vragen bij de verschillende instanties en hopen daarbij serieus genomen te worden."

Meer berichten