Ben Beijer kijkt uit op de Walmolen vanaf zijn appartement. (foto: Roel Kleinpenning)
Ben Beijer kijkt uit op de Walmolen vanaf zijn appartement. (foto: Roel Kleinpenning) (Foto: Roel Kleinpenning)
Ben Beijer bekijkt 't anders

Ben Beijer bekijkt 't anders: Altijd voorrang

Terwijl ik de discussie volg over de fusie van twee gelijkwaardige regionale ziekenhuizen, moet ik denken aan lang geleden. Wij zochten als schoolbestuur voor LBO MBO een fusiepartner. LBO- en MBO-scholen moesten zelfstandig door gaan en onze school was daar te klein voor. Onze gedroomde fusiepartner was ruim drie keer zo groot en had een voorzitter met groot aanzien in de regio. Toen wij onze gesprekspartner in een open gesprek vertelden dat wij groot respect hadden voor zijn verdiensten binnen de industrie en zijn maatschappelijke verdiensten in de regio, stelde hij zich als altijd bescheiden op.

Wij maakten tijdens die moeizame start de opmerking, dat het misschien goed was zich te realiseren dat men niet met een bedrijfsovername te maken had maar met een fusie tussen twee scholen. Het gesprek kreeg opeens een andere wending. Hij zei eerlijk dat zij vonden dat men als grootste school ook de zwaarste stem zouden moeten hebben.

Wij waren dat helemaal met hem eens, maar vroegen aandacht voor de belangen van alle leerlingen. Vanaf dat moment verliepen de fusiebesprekingen soepel en ontstond er wederzijds vertrouwen.

Gewoon eerlijk uitspreken welke intentie je hebt als bestuurder bij een fusie of zeggen dat je eigenlijk meer denkt aan een overname, is dan wel een voorwaarde. Dat lijkt mij bij de ziekenhuizen in onze regio ook beter. Het Santiz bestuur heeft gemakshalve de ondernemings- en cliëntenraden al samengevoegd, uiteraard met meer stemmen voor Doetinchem dan het 'gelijkwaardige' Winterswijk. Mensen, ken je beperkingen. Koos Speenhof, de eerste cabaretier van Nederland was mijn grote voorbeeld, hij kon ook geen gitaar spelen maar deed het wel. Lang geleden denkt u? De tijd van ‘Op hoop van zegen’ (Herman Heijermans) lijkt terug bij deze soap.

We zijn dus weer helemaal bij de tijd. Bestuurders, bedenk goed dat de klant (lees: uw patiënt) altijd van rechts hoort te komen.

Goed gaon.

Meer berichten