V.l.n.r.: oma Anneke Weernink (65), kleindochter Vera Eijmans (15) en haar twee vriendinnen Marijne Boels (15) en Julianne Polman (15)). (foto: Roel Kleinpenning)
V.l.n.r.: oma Anneke Weernink (65), kleindochter Vera Eijmans (15) en haar twee vriendinnen Marijne Boels (15) en Julianne Polman (15)). (foto: Roel Kleinpenning) (Foto: Roel Kleinpenning)

Stemmen van een nieuwe tijd

Doetinchem – "De wederopbouw was een bijzondere tijd ", zegt Anneke Weernink (65). "Het was leuk om te vertellen over deze tijd na de Tweede Wereldoorlog." Ze werd geïnterviewd door kleindochter Vera Eijmans (15), vwo-leerling van het Ulenhof College. Aan de hand hiervan heeft Vera een verhaal geschreven, net als de andere ongeveer 90 leerlingen van 3 andere klassen 4 vwo die hun opa of oma interviewden. Winnaar van de schrijfwedstrijd werd Jacco Mullié met zijn verhaal over zijn opa: 'In de nacht'.

door Carla van der Meer

"Van alle nieuwe dingen maakt de telefoon een groot verschil", zegt Vera. "De verbondenheid was toen heel anders. Er werden toen meer spelletjes gedaan." Haar oma heeft nu ook een computer. "Dat is wel de grootste vooruitgang", vindt Weernink. "Net zoals de tv en de andere media. Het is onvoorstelbaar dat we vroeger alles zonder computer deden."

'Stemmen van een nieuwe tijd' is een schrijfproject voor de bovenbouw van het vwo. De aftrap was op 13 december met een lezing van Annegreet van Bergen, auteur van 'Gouden Jaren' en 'Het Goede leven', die de tijd van de wederopbouw zelf heeft meegemaakt. In de afgelopen periode hebben de leerlingen hun opa, oma of een andere oudere gesproken over de wederopbouw. Aan de hand van de interviews hebben ze een verhaal geschreven. De verhalen werden beoordeeld door een jury, bestaande uit Annegreet van Bergen, Joanne te Winkel (projectleider van het project Een nieuwe tijd! Wederopbouw in de Achterhoek) en Beatrijs Ouwehand (oud-lerares van het Ulenhof College en vrijwilliger bij de Gruitpoort).

"Vanuit het vak Nederlands misten we bij de schrijfvaardigheid het schrijfplezier", zegt Ilse Schuurmans, docent Nederlands bij het Ulenhof College. "We hebben deze opdracht vanuit de journalistieke kant bekeken. De leerlingen hebben een verhaal geschreven met als doel creatief schrijven en een verhaal tot leven wekken."

"Jongeren en ouderen leren elkaar zo ook op een andere manier kennen", zegt Iris Cucaro, cultuurcoach & projectleider Lang Leve Kunst. "Vanuit Lang Leve Kunst stimuleren we contacten tussen diverse generaties. Jongeren en ouderen leren van elkaar."

Workshopleider Gruitpoort Boaz Boele: "Ik probeer de leerlingen te laten beleven hoe het is om echte vragen te stellen. De ouderen zeggen dat ze nog nooit zo met hun kleinkinderen hebben gesproken."

Het schoolproject sluit aan bij het project Een Nieuwe Tijd, opgezet voor en door elf gemeenten in de Achterhoek om het bijzondere erfgoed uit de wederopbouw onder de aandacht te brengen. Vanuit de hele Achterhoek worden verhalen van de geschiedenis verzameld. Deze komen in de Achterhoekse canon met 15 tot 20 thema's over de wederopbouw. Per klas zijn er 3 winnende verhalen. Deze komen in een canon om te laten zien hoe bijzonder de wederopbouw was", zegt Te Winkel. "Het zijn allemaal mooie verhalen van grote kwaliteit geworden", vindt Van Bergen.

Meer berichten