Benjamin de Groot.
Benjamin de Groot. (Foto: Henk den Brok)

Amphion Open: Giechelende jonge vrouwen blijken sensatie

Doetinchem - Roadman opent de eerste voorronde van de talentenjacht Amphion Open 2020 met stevige rock & roll muziek.

door Ben Beijer

Drie vrienden uit Tolkamer speelden al wel eens samen, maar besloten pas vorig jaar een band te vormen. Er mag meer samenhang komen, maar de band heeft een frontman met zelfvertrouwen en een prima stem voor zijn zelf geschreven nummers.

Na het muzikale geweld zocht Tijme Olthof, ook al uit Tolkamer, subtiel verwijzend naar de tekst ‘Amphion Open, find your way on stage’ zijn plaats op het podium. De kleinkunstartiest kwam bij zijn liedjes met verrassende wendingen het best uit de verf achter de vleugel en is, aldus de jury, inmiddels festivalwaardig.

De laatste act voor de pauze was een regelrechte verrassing. Drie vrolijk giechelende jonge vrouwen, Lobke, Mira en Mariot uit Aalten, leken ook moeite te hebben om de juiste plaats te vinden achter gitaar, keyboard en vleugel, maar compenseerden het gebrek aan toneelervaring ruimschoots door hun geweldige muzikaliteit. Prachtige ingetogen begeleiding op gitaar, keyboard en vleugel bij sensationeel goede stemmen. De vakjury nomineerde hen voor de grote finale, waarbij Gerwin Ruesink liet zich ontvallen dat dit het beste was dat hij als jurylid in jaren had gehoord.

Na de pauze konden jury en publiek weer op het puntje van de stoel gaan zitten voor de 19 jarige singer-songwriter Benjamin de Groot uit Doetinchem. Prachtige eigen nummers, de mooie rauwe stem die hij van nature heeft past perfect bij zijn muzikale verhalen vol emotie. Ook Benjamin werd overladen met lof en een nominatie van de vakmensen voor de finale.

Het Nederlandstalige Eigen Weg was de laatste, maar niet de minste act. Het eerste nummer deed jury en publiek gelijk denken aan teksten van Lennaert Nijgh en de stem van Bodewijn de Groot, maar het bleek liedjesmaker- frontman Henk Hilferinkuit Zelhem te zijn. Mooie poëtische nummers met misschien net iets teveel literaire dichtkunst voor het nuchtere Achterhoekse publiek.

Meer berichten