Charles Droste, directeur/bestuurder van Amphion Cultuurbedrijf, is pleitbezorger voor de cultuursector. Foto: PR Amphion
Charles Droste, directeur/bestuurder van Amphion Cultuurbedrijf, is pleitbezorger voor de cultuursector. Foto: PR Amphion PR Amphion

‘Publiek weer betoveren, zin geven’

Cultuur

DOETINCHEM – Amphion Cultuurbedrijf wil volwaardig open. “We staan in de startblokken, kunnen morgen draaien”, vertelde directeur/bestuurder Charles Droste afgelopen vrijdag. “Als we weer volwaardig open mogen, dan zetten we alle zeilen bij en komt het op termijn weer goed.” 

Door Josée Gruwel

Droste: “Iedereen was al redelijk suf gebeukt door de eerste twee lockdowns, maar toen kwam met ingang van 13 december de derde. Die verwachtte je niet, het was een soort bus van links. Je moest onverwacht andermaal de klappen verwerken. Dat maakte het lastiger dan bij de eerste twee keer. Je merkte het ook aan het publiek. Dat wilde naar het theater, naar muziek- en dansonderwijs, het filmhuis en naar cursussen vrije tijd.”

Zwaar te verduren
Voor de podiumkunsten en het filmhuis van Amphion Cultuurbedrijf betekende de coronaperiode de afgelopen twee jaar maar zes maanden open zijn, en dan nog vaak met beperkingen. Er werd niet verdiend op voorstellingen, horeca, verhuur en sponsoring. In 2021 bedroeg het tekort voor het hele Amphion Cultuurbedrijf dan ook acht ton. “In 2020 werden we gesteund door overheid, provincie en gemeente. Voor 2021 hopen we ook steun te krijgen. Maar dat is niet wat je wilt. Je wilt gewoon niet je hand ophouden.”
Droste merkt dat de afgelopen twee jaar ook fors inhakte op de flexibiliteit en motivatie van het personeel. “Wij kunnen niet in de schaduw staan van de mensen in de gezondheidszorg, maar het is lastig om voor de derde keer voorstellingen te verplaatsen en publiek daarbij weer aan de hand te moeten nemen. Ook kun je niet blijven doorgaan met verzinnen van technische onderhoudsklussen. Eigenlijk staan wij nog aan de goede kant van de lijn. De echte klappen vallen bij de zzp’ers in onze branche, zoals artiesten, musici, technici, vrachtwagenchauffeurs en cateraars.”

Lichtpunten
In de coronaperiode kwam het Amphion Cultuurbedrijf tot stand. “We hebben de tijd gebruikt om drie organisaties - Muziekschool Oost-Gelderland, De Gruitpoort en Schouwburg Amphion - in elkaar te schuiven. Die extra tijd was positief. De keerzijde ervan is dat je wel tijd had, maar niet vanuit je kracht dingen deed. Als je het werk doet waarvoor je bent aangenomen, geeft dat een andere energie. We hebben de tijd weliswaar nuttig besteed, maar het ging niet automatisch, omdat je je batterij niet op kon laden met mooie voorstellingen, publiek en volle zalen. In de derde lockdown was daarom de batterij het leegst.”
Ook in coronatijd is de gevel van de schouwburg hersteld. “Een gevel die er mooi uitziet. Er is geen discussie meer over, mensen worden er gelukkig van. Met heel veel dank aan de gemeente Doetinchem en regiogemeenten.”

Statement
Terwijl vorige week woensdag de ludieke protestactie Kapsalon Theater landelijke aandacht trok, maakten Charles Droste en Ester van de Haar, samen de directie van Amphion Cultuurbedrijf, een ander statement. Ze begrepen dat wie zich machteloos voelt actie wil voeren, maar ze waren te boos, te kwaad en te verdrietig om mee te doen en schreven een brief waarin ze klip en klaar, met pakkende metaforen, uitlegden dat ze twee dingen willen: dat de cultuursector voor vol wordt aangezien en dat die snel volwaardig opengaat. Een van die metaforen: ‘We willen niet meer de clown zijn die leuk mag doen als voorproefje van het circus dat over drie weken dan misschien echt komt. Niet de uitgemergelde leeuw waar je voor een euro mee op de foto mag. We willen de circusdirecteur zijn die mensen op de mooiste plek van de stad wil vermaken, verwonderen en veroveren.’
Het tweetal wilde laten zien dat de cultuursector, evenals sportclubs, supermarkten en meubelboulevards, bijdraagt aan het welbevinden van de mens. ‘Wij verkopen voeding voor de geest. En we zijn niet alleen de mentale smeerolie van de maatschappij, maar ook een serieuze economische factor, waar meer mensen werken dan bij de grootste vliegtuigmaatschappij.’
Droste: “We hebben er bewust de landelijke pers niet mee opgezocht, want we wilden Kapsalon Theater niet voor de voeten lopen.” Collega’s in het land namen het statement van Droste en Van de Haar graag over, haakten aan bij de visie die kwam uit het brein achter Schouwburg Amphion, het theater dat ook de laatste keer door de Vereniging Vrije Theaterproducenten weer werd uitgeroepen tot beste theater van het jaar.

Grote vraag
De grote vraag is welke versoepelingsmaatregelen het kabinet kenbaar maakt in de persconferentie van dinsdag 25 januari. Droste: “De horeca en cultuur mogen vast weer open tot 20.00 uur, daar kunnen ze in Den Haag echt niet meer onderuit. Alleen voor ons beginnen de voorstellingen om 20.00 of 20.30 uur. Ik kan leven met wat andere varianten zoals vóór de laatste lockdown: iedereen om 20.00 uur binnen, de horeca dicht (dus drankje mee de zaal in) en na afloop direct het pand verlaten. Het heeft weinig met gastvrijheid te maken, maar dan kunnen we zinvol open. Open op anderhalve meter betekent maar 25 procent van het publiek. Dat is net als tót 20.00 uur open geen reële optie. Dan valt de helft van de programmering uit, want de grote namen met dure producties en artiesten die alleen voor volle zalen willen spelen komen dan niet. Een voorbeeld: een voorstelling van Tineke Schouten kost veertienduizend euro. Zij komt absoluut niet uit de kosten als er maar een kwart van de kaarten kan worden verkocht.”
Droste is wel klaar met halve maatregelen. “We willen maar één ding: volwaardig open, dat kan met mondkapjes en als het moet een coronacheck. Dan kunnen we ons publiek weer betoveren, meevoeren en zin geven. Dan kunnen we weer theater zijn.”

Amphion met nieuwe gevel.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant