Directeur Henk Lubberdink (rechts) en slagwerkdocent Hein de Jong hoopten afgelopen vrijdagmorgen dat het instrumentarium op de muziekschool weer snel bespeeld zou worden. Foto: Josée Gruwel.

Directeur Henk Lubberdink (rechts) en slagwerkdocent Hein de Jong hoopten afgelopen vrijdagmorgen dat het instrumentarium op de muziekschool weer snel bespeeld zou worden. Foto: Josée Gruwel.

Josée Gruwel

Muziekschool open: ‘Tijd voor reuring en nieuwe plannen’

Muziek

DOETINCHEM – De cultuursector heeft het zwaar te verduren met de coronamaatregelen. Hoe het bij Amphion Cultuurbedrijf met het muziekonderwijs gaat vertellen Henk Lubberdink, directeur muziek en programmaleider educatie vrije tijd, en slagwerkdocent Hein de Jong. 

Door Josée Gruwel

Afgelopen vrijdag was het voor betrokkenen bij muziekscholen een spannende dag: ‘s avonds was er weer een persconferentie over de coronamaatregelen. Er was uitgelekt dat de cultuursector gesloten bleef. Gold dat ook voor de muziekscholen?
De kernvraag hierbij was: horen muziekscholen qua maatregelen nou bij de cultuursector of bij de scholen? Tot nu toe hoorden ze bij de cultuursector, volgens Lubberdink vrijdagmorgen. Maar of dat nou een passende indeling was? “Je mag wel rijles krijgen en naar de kapper, maar in je eentje fysiek muziekles krijgen op de muziekschool mag niet. Ook mag er in het basis- en voortgezet onderwijs muziekles worden gegeven aan groepen, maar je mag niet naar de muziekschool om les te krijgen, ook al is het in een klein groepje. Die redenatie is niet uit te leggen.”
Lubberdink had het daar moeilijk mee. De Jong: “Elke muziekdocent heeft het daar moeilijk mee. Onze docentengroepsapp stond vanmorgen bol van de frustratie.”
De hoop was gevestigd op de taskforce die de vorige week in Den Haag speciaal lobbyde om de rol van muziekscholen helder uit te leggen aan betrokken bewindslieden. Maar was dat afdoende?
Vrijdagavond tijdens de persconferentie kwam het verlossende antwoord met betrekking tot kunst- en cultuurbeoefening voor amateurs. Minister-president Rutte: “Je mag lessen volgen en oefenen met je bandje.”
Uiteraard met inachtneming van de corona gedragsregels, en zonder optreden voor publiek.

Gevolgen lockdowns
Lubberdink en De Jong konden opgelucht ademhalen. De Jong: “Ik heb van de lockdowns op digitaal gebied veel geleerd. Er is daarmee ongekend veel mogelijk, maar het kan het fysieke lesgeven niet vervangen. Bij online les thuis word je als leerling niet geïnspireerd door de sfeer van de muziekschool. Je mist – ook als docent - het direct persoonlijk contact. Je instructies komen minder tot leven en je kunt niet echt werken aan de klank van een muziekstuk, omdat speakers niet het authentieke geluid produceren. Ook stroken geluid en beeld soms niet. Maar het allerbelangrijkste is dat leerlingen niet kunnen samenspelen. Je droomt er toch niet van om drummer te zijn en alleen maar in je eentje op je kamer te oefenen en online les te krijgen? Als zo’n situatie te lang duurt, haken leerlingen af.”
Qua aanmeldingen ziet Lubberdink ook de gevolgen van de lockdowns voor de muziekschool: “We hebben minder aanwas van privé leerlingen en geen nieuwe leerlingen van de ruim dertig muziekverenigingen - harmonieën en fanfares - uit ons gebied, want die verenigingen liggen stil. Door dat alles hebben de circa veertig muziekdocenten allemaal minder leerlingen dan voor coronatijd.”
De Jong: “Ik had altijd een heel volle baan, maar nu even niet.”

Vrijdagmorgen liepen ze door de lege gang van de school. Ze misten de reuring, de spirit, het plezier, en het meest essentiële: het samenspel. Ze misten de leerlingen en de docenten die komen voor muziek, dans en musical, en sinds kort ook de cursisten van onder andere de talencursussen die – na het opgaan van de muziekschool in Amphion Cultuurbedrijf – les volgen in het gebouw aan de Bizetlaan.

Visie Amphion Cultuurbedrijf
Sinds 1 januari 2021 bestaat Amphion Cultuurbedrijf. De visie hiervan is: ‘Wij vlammen en lopen voorop in culturele ontwikkelingen. Door onze gastvrijheid en openheid én ons respect voor externe en interne betrokkenen ervaart iedereen onze meerwaarde. Wij nestelen ons in de regio en zijn er onlosmakelijk mee verbonden.’
Lubberdink: “De visie en de bijbehorende missie hebben we door de gevolgen van het coronavirus nog niet echt kunnen laten zien aan de buitenwereld. Maar achter de schermen is er wel veel gebeurd om tot één organisatie te komen. De integratie op bijvoorbeeld financieel gebied, qua marketing en organisatie zit goed in elkaar en werkt.”
De Jong: “We hebben ook als docenten de wind dit jaar tegen gehad en we konden – afgezien van de implementatie die ook tijd vraagt - nog niet tot een nieuw elan komen. Maar achter de schermen zijn er het afgelopen jaar prachtige plannen gemaakt.”

Nieuwe plannen
Lubberdink ziet de voordelen van een grote organisatie, waarin je samen sterker staat. Binnen Amphion Cultuurbedrijf wordt het aanbod van tal van mogelijkheden om een instrument te leren bespelen, te leren dansen of mee te doen in een musical gecontinueerd. Daarnaast zijn er zo’n twintig structurele mogelijkheden om samen te spelen.
“Juist die samenspeelmogelijkheden worden in onze nieuwe plannen uitgebreid. Het motto daarbij is ‘Samen muziek maken bij de vakman’. Op de rol staan: een leerorkest voor beginners, een overdagorkest voor volwassenen, een bigband, gitaarorkest, popspeelplaats, jeugdorkest voor alle instrumenten en ‘Start playing in a band from scratch’.”
De Jong: “Samenspelen is de kracht van een muziekschool. We willen meer dan ooit een ontmoetingsplaats worden.”
Lubberdink, die bij Amphion Cultuurbedrijf ook programmaleider educatie vrije tijd is, hoopt dat er van overheidswege nu een langetermijnplanning komt met betrekking tot de aanpak van corona. “We zullen maximaal gebruik maken van de speelruimte die de maatregelen bieden en op educatief gebied niet alleen voor muziek, dans en musical, maar ook voor educatie met betrekking tot andere kunstvormen en talen waar mogelijk het aanbod optimaliseren en uitbreiden.”

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant