<p>Naomie en Rosanne. (foto: Roel Kleinpenning)</p>

Naomie en Rosanne. (foto: Roel Kleinpenning)

‘Best moeilijk om tekst te bedenken’

  Nieuwsflits

“We hebben een rap gemaakt over vriendschap”, vertellen de vriendinnen Naomie en Rosanne (allebei 11 jaar) van SBO SAM. “Het is best moeilijk om een tekst te bedenken”, vindt Naomie. “Maar het is wel leuk om te doen”, zegt Rosanne. “Misschien dat ik vaker ga schrijven.” Hun optreden in de gymzaal van de school voor de andere leerlingen vinden ze spannend maar ook erg leuk.

Doetinchem – Tijdens het optreden lieten enkele leerlingen van de groepen 8 hun zelfgemaakte rap horen. De leerlingen mochten zelf kiezen of ze hun rap met of zonder beat deden. De onderwerpen waar ze over rapten waren divers, zoals vriendschap, vertrouwen, sport of dieren. Rapper Pjotr heeft als voorbereiding een kennismakingsles verzorgd in de groepen 5 tot en met 7, en twee lessen in groep 8: een kennismakingsles en een les waarin hij de leerlingen begeleidde om teksten te leren schijven. “Blijf schrijven als je het leuk vindt”, is het advies van Pjotr. “Als je veel oefent, word je er vanzelf beter in.”

Goede raps

Pjotr is bij de leerlingen bekend van de filmpjes op YouTube. “Het is leuk om deze workshops erbij te doen”, laat hij weten. “Ik ben artiest en leraar. Het is leuk om met jongeren te werken. Vooral het enthousiasme van de kinderen. Er zitten goede raps tussen. Het is tof. Ze mogen trots zijn op wat ze gemaakt hebben. Zeker omdat ze het geprobeerd hebben. Door deze raps te maken, ontdekken ze dat ze vaak meer kunnen dan ze zelf denken. Stapje voor stapje zijn ze tot een goed resultaat gekomen. Ik ben er heel tevreden over.”

Gruitpoort

Het project is een samenwerking van Cultuurbedrijf Gruitpoort, in het kader van CMK (Cultuureducatie met kwaliteit), en school voor speciaal basisonderwijs SAM. “We verzorgen de cultuureducatie voor ongeveer 40 basisscholen in de Achterhoek waarbij we zoveel mogelijk kunst en cultuur in de scholen willen brengen”, zegt Iris Cucaro, cultuurcoach en projectleider Lang Leve Kunst.

“SAM heeft al eens vaker aan onze projecten meegedaan. Rap staat dicht bij de kinderen. Pjotr is bekend aan het worden. Kinderen kennen hem. Dat is leuk. Met de onze projecten willen we het cultuurprogramma integreren in het dagelijks onderwijs. SAM is al goed op weg.”

Poëzie en rijm

“We werken met twee disciplines vanuit kunst en cultuur”, vertelt juf Ingeborg van SAM. “Dit jaar is het thema literair. Daar past rap goed bij, want dat is spelen met poëzie en rijm. De kinderen leren om gevoelens om te zetten in woorden. Het thema van Pjotr is Zonneschijn. Volg je dromen en kijk naar waar je talenten liggen.”

“We hopen dat het een mooie ingang is voor kinderen om meer met taal te doen. Ze zijn heel enthousiast dat ze met Pjotr mogen samenwerken. Dit project valt samen met de Kinderboekenweek.”

Meer berichten