<p>Charles Droste in &#39;zijn&#39; lege schouwburg Amphion. (foto: Roel Kleinpenning)</p>

Charles Droste in 'zijn' lege schouwburg Amphion. (foto: Roel Kleinpenning)

(Foto: Roel Kleinpenning )

'Allemaal baat bij duidelijkheid'

  Nieuwsflits

Doetinchem - Het zijn rare en zware tijden, ook voor schouwburg Amphion in Doetinchem, dat de titel ‘Beste theater van Nederland 2019’ mag dragen. Directeur Charles Droste bevindt zich in een rollercoaster. “Ik ben druk met heel veel dingen, maar niet met de dingen waar ik druk mee zou willen zijn.”

door Hans Hissink

De huidige semi-lockdown wordt door Droste wat onzekerheid betreft, vergeleken met de eerste, volledige, lockdown in maart. “Toen dachten we een week of twee dicht te moeten. Er zijn toen in eerste instantie voorstellingen verplaatst naar april en mei. Die verplaatsingen hebben we nu tot vier keer toe herhaald. Het is niet gemakkelijk. Ik ben druk met heel veel dingen, maar niet met de dingen waar ik druk mee zou willen zijn. Je wilt dat het theater bruist en sprankelt. Je houdt een soort dashboard bij. We moeten dicht en wat betekent dat dan voor iedereen. Je bent continue aan het schakelen hoe je het moet organiseren.”

1,5 meter regel

Droste werd in mei 2011 directeur van Amphion dat sindsdien vier keer tot beste theater van Nederland is verkozen. Hij weet waar hij over praat. “Zolang wij niet volledig open kunnen, draaien we verlies. Wij moeten het hebben van een hoge bezettingsgraad. Met onze normale bezetting van 80% zijn we rendabel. Met 60% spelen we break-even, de ‘winst’ zit ‘m dus in de laatste 20%. Met de 1,5 meter regel exploitatie mogen er 180 mensen naar binnen, dat is verre van rendabel. In de grote zaal passen immers 900 bezoekers en in de kleine zaal 300. Maar je doet het omdat je de bus aan het rijden wilt houden. Dat is goed, want de collega’s van de kassa kunnen blijven bellen, de mensen van de techniek en horeca kunnen hun werk blijven doen. Dus dan maar liever 180 mensen dan helemaal niemand. Ik had nooit gedacht nog eens blij te zijn dat Amphion voor 20% open zou mogen.”

Veel van de grote namen treden dit seizoen niet meer op. “Voor Tineke Schouten en Youp van ’t Hek is het heel vervelend, maar het is nog veel vervelender voor de technici, de vrachtwagenchauffeurs, de muzikanten, maar ook de lichtontwerper, de geluidsontwerper, er hangt een heel circus aan vast. Tineke Schouten onderhoudt normaal gesproken 15 gezinnen. Die kan niet voor 180 mensen in Doetinchem het hele circus de stad in laten rijden.”

Semi-lockdown

“Nu zitten we vier weken in een semi-lockdown, waarbij er nog maar 30 mensen het theater in mogen, wat volstrekt onrendabel is. De eerste twee weken zijn we dichtgegaan en hebben we voorstellingen verplaatst naar volgend jaar, of geannuleerd. Nu zijn we in afwachting of we de laatste twee weken ook voorstellingen moeten verplaatsen. Dat zit er dik in natuurlijk. Ik ben bang voor de rest van het jaar, maar ik hoop dat we zo snel mogelijk terug kunnen naar de 1,5 meter exploitatie.”

De in Lobith geboren theaterdirecteur, die inmiddels in Doetinchem woont, is meestal zijn emoties wel de baas. “Tijdens de persconferentie waarin de tweede, semi-lockdown werd aangekondigd, kreeg ik het voor het eerst te kwaad. Maar vrij snel dacht ik: ‘als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan’. Want je gaat niet bij de pakken neerzitten. Schrale troost is dat heel veel mensen in hetzelfde schuitje zitten.”

Oneerlijk

Droste begrijpt best dat de politiek in Den Haag het niet gemakkelijk heeft met het nemen van de juiste beslissingen. Hij stoort zich echter wel af en toe aan de beleidsbepalers. “Wat heel veel mensen in het vak heeft geraakt is dat je met 300 mensen in het vliegtuig mag zitten met een mondkapje op en dat je als theater maar 30 mensen mag toelaten in bijvoorbeeld een Amphion dat 10 keer groter is dan een vliegtuig. Dat voelt heel oneerlijk.”

“Ik ben de eerste die, als het moet, een pas op de plaats zal maken. Maar je hebt wel het gevoel dat er met twee maten wordt gerekend. In de luchtvaart werken evenveel mensen als in de culturele sector. Denk daarbij niet alleen aan theater, maar ook aan musea en de evenementenbranche, festivals en dergelijke. De culturele sector krijgt tien procent van wat de luchtvaart krijgt. Dat is lastig te verkroppen.”

Duidelijkheid

De 55-jarige theaterliefhebber is duidelijk in wat hij het liefst op korte termijn ziet gebeuren. “Waar wij, en ik denk de hele maatschappij, bij gebaat zouden zijn, is duidelijkheid. Bijvoorbeeld tot 1 januari alles dicht houden. Dan heb je tijd om het aantal besmettingen de kop in te drukken en kan na 1 januari alles weer worden opgestart met inachtneming van de 1,5 meter regel.”

Tegelijkertijd snapt Droste de moeilijkheid van maatregelen nemen. “Stel, je doet de boel dicht tot 1 januari en het blijkt dat half december de boel weer open had gekund, dan loop je twee weken inkomsten mis. Als Den Haag had gezegd: “iedereen moet dicht, maar het theater mag open blijven”, dan staat geheel terecht ook de horeca op, die zich afvraagt waar we allemaal mee bezig zijn.”

Positief

Naast de corona-sores is er gelukkig ook positief nieuws. Als eerste het Cultuurbedrijf Doetinchem dat in oprichting is, een samenwerking tussen Amphion, Gruitpoort en Muziekschool. Charles Droste is hier enthousiast over. “Door de verregaande samenwerking worden de ondersteuningskansen groter dan wanneer de instellingen apart van elkaar blijven opereren.”

Daarnaast wordt begonnen met het herstel van de gevel van de schouwburg. “Hoe mooi zou het zijn dat na de realisatie van het gevelherstel de coronacrisis afgesloten kan worden met een vol Amphion?”

Meer berichten