‘Ik mis de interactie met de kinderen enorm’


Mariska Verheggen van school IJzevoorde.
Mariska Verheggen van school IJzevoorde. (Foto: Mariëtte Sommers)

‘Ik mis de interactie met de kinderen enorm’

  Nieuwsflits

Doetinchem - Met de laptop op een kruk en de camera aan geeft juf Mariska Verheggen les aan groep 7/8 van Basisschool IJzevoorde in Doetinchem. Op deze manier geven talloze docenten les in deze lockdownperiode.

“Op school maak ik instructiefilmpjes voor de kinderen. Zij kunnen deze terugkijken op een moment dat het uitkomt. Zeker voor ouders met meerdere kinderen is het fijn om zelf de dag in te kunnen delen”, legt Mariska uit. 

“Via Teams krijgen zij deze opdrachten uitgesplitst en kunnen daar ook hun werk ‘inleveren’. Hier kan ik dan weer feedback opgeven. Ik kan ook zien welke kinderen het openen/uitvoeren of wie er niet naar kijkt... Daarnaast houden we elke dag een gezamenlijk evaluatiemoment. We bespreken dan, een deel van het werk, en spelen een spel waar de kinderen opdrachten moeten uitvoeren.”

Lol

Naast de opdrachten maken de kinderen en hun juf ook lol, zoals ze dat ook op school doen. “Samen kletsen of kinderen die een rondleiding geven in hun huis of hun knuffelverzameling showen.”

“Op onze school besteden we veel aandacht aan beweging. Dus we proberen ook online de kinderen in beweging te krijgen. Bijvoorbeeld: Steek je handen in de lucht als je denkt dat het een persoonsvorm is, voltooid deelwoord handen op het hoofd en aan ander soort woord armen over elkaar. Ren je rot spel waarbij kinderen het hele huis rond moeten rennen op zoek naar een paperclip of hamer. Of opdrachten die ze buiten moeten uitvoeren.”

Plant voor de camera

Een andere manier van evalueren met meerkeuzevragen: houd een kleur voor de camera voor het goede antwoord. Mariska: “Zo was er ineens een plant voor de camera bij de kleur groen! De vragen gaan ook niet altijd alleen over het werk, maar ook wat je het lekkerst vindt of, wat diepgaander, hoe het thuiswerken bevalt. Zo kan je met elkaar in gesprek gaan over het antwoord dat gegeven is en kunnen kinderen elkaar ook tips geven hoe het werken hun beter lukt. Het in gesprek blijven is heel belangrijk, zeker voor pubers. Voor hen is het ook belangrijk het besef te hebben dat niet elke dag een ‘goede’ dag moet zijn. Dat is op school ook niet. Hier komt ook niet altijd al het werk af…”

Nieuwe leerling

Hoewel het online onderwijs goed gaat, hoopt Mariska dat het thuiswerken niet lang meer duurt. “Ik heb geleerd voor interactie met kinderen, kijken naar lichaamstaal, inspringen op wat kinderen nodig hebben. Dit mis ik enorm. Per januari is er een nieuwe leerling gestart… om via een scherm iemand welkom te heten voelt wel heel onnatuurlijk.”…

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden