Ben Beijer bekijkt ‘t anders: Pen en papier


Foto:

Ben Beijer bekijkt ‘t anders: Pen en papier

  Nieuwsflits

Vrijdag stond er een interessant interview met de Nijmeegse hoogleraar orthopedagogiek Anna Bosman in de Gelderlander. Zij stelt dat kinderen de stof beter onthouden als ze met pen en papier werken.

De in eigen woorden geschreven aantekeningen voor boekverslagen van onze kleinzoons bevestigen haar stelling. Het gaat mijzelf niet anders. Ik ken geen telefoonnummer meer sinds die voorgeprogrammeerd zijn. Toch kan ik mij onderwerpen uit besprekingen tot in detail herinneren omdat ik altijd aantekeningen maak.

Een jonge academisch geschoolde lerares zegt dat haar school inmiddels ervaren heeft dat het werken met pen en papier beter werkt en dat men daarom chromebooks alleen nog ter ondersteuning gebruikt. Hoogleraar Bosman stelt ook dat het vreemd is dat scholen allemaal zelf bepalen welke methodes men kiest, terwijl uitonderzoek blijkt dat de ene methode beter werkt dan de andere. Stel je voor, vervolgt zij, dat ze bij geneeskunde zouden zeggen; “doe maar wat voor jou het fijnste is:” Scholen laten te vaak externe adviseurs bepalen welke hippe zaken de school binnen komen.

Zo ontstonden de inmiddels failliete iPad-scholen van alleskunner Maurice de Hond. Simpel voorbeeld uit mijn praktijk als (oud-)extern onderwijsadviseur: De opkomst van het digitale schoolbord; die borden vlogen bij ons als warme broodjes over de toonbank. Op een beurs hoorde ik destijds een collega uitleg geven over een softwareprogramma. Wij kregen de indruk dat de schoolleider dacht dat hij uitleg kreeg via een digitaal bord. Mijn collega projecteerde zijn computerscherm echter via een beamer op een witte achterwand. Toen ik ter lering en vermaak vroeg of ik het bord even mocht lenen, en het afdekschermpje voor de lens schoof begreep de klant dat het (niet aanwezige) bord minder wonderen verrichtte dan hij dacht. Na de uitleg dat een digitaal bord pas zin heeft als men ook dure methodesoftware koopt, stelde hij de aankoop uit tot hij zekerheid had of daar wel geld voor was. Tot dat moment bleven zijn docenten met bordkrijt werken en de kinderen met pen en papier.

Goed gaon

Meer berichten