V.l.n.r.: Madelief Gastelaar, Floris Teunissen, Hanneke van der Werf, Bo van Vuren en Djamilia Scholsberg. Foto: Roel Kleinpenning

V.l.n.r.: Madelief Gastelaar, Floris Teunissen, Hanneke van der Werf, Bo van Vuren en Djamilia Scholsberg. Foto: Roel Kleinpenning

foto Roel Kleinpenning

Wat is echt en wat is fake nieuws?

Onderwijs

Doetinchem - Elke dag zijn er heel wat nieuwsberichten te lezen in de krant en op social media. Maar wat is echt en wat is fake? Leerlingen van vmbo 4 van het Metzo College in Doetinchem gingen maandag 4 oktober samen met journalisten van NOS Stories en SBS6 aan de slag met het project ‘Mediawijsheid’, over hoe nieuws gemaakt wordt en hoe fake nieuws te herkennen is. 

Door Carla van der Meer

De leerlingen kregen uitleg waar ze op letten moeten om erachter te komen om welk nieuws het gaat. Wie heeft het gemaakt en hoe wordt het verspreid? Is het een betrouwbare bron, of heeft iemand zomaar iets op social media gezet? Is het nieuws op meerdere plekken te lezen of is er één iemand die iets roept?
De leerlingen kregen daarna de opdracht om zelf aan de slag te gaan met nieuws maken. Hierbij moesten ze een onderwerp bedenken dat echt nieuws is en één dat fake nieuws is. In groepjes van vier gingen ze gewapend met microfoon en smartphone de school rond om medeleerlingen te interviewen en te filmen.

Intimidatie

Floris Teunissen, Madelief Gastelaar, Bo van Vuren en Djamilia Scholsberg gingen op pad om een nieuwsitem te maken over intimidatie op school. “We hebben echt nieuws gekozen omdat intimidatie best veel voorkomt op school”, zegt Madelief. “Ik heb dat zelf ook meegemaakt.”
“We kennen ook een klasgenoot die hier veel mee te maken heeft”, vertelt Floris. “Een deel van de klas zegt er wel iets van, maar niet veel.”
“Ze laten het gebeuren”, vult Bo aan. “Misschien zeggen ze niets omdat ze bang zijn dat het ook bij hen gebeurt.”
Het groepje is het er wel over eens dat het belangrijk is dat er iets aan gedaan wordt. Vandaar dat ze dit onderwerp onder de aandacht willen brengen. De filmpjes die de leerlingen gemaakt hebben, worden door de twee journalisten beoordeeld. De beste reportage kan terechtkomen bij NOS Stories en het mbo-nieuwskanaal Channel 6 news.
In de middag gingen de leerlingen in debat, in de vorm van een soort ‘Lagerhuis’. Vanuit de politiek was Hanneke van der Werf, Tweede Kamerlid voor D66, aanwezig.

Mediawereld

“Wij willen onze leerlingen laten ontdekken hoe de mediawereld in elkaar zit. Hoe nieuws wordt gemaakt en verspreid en wat daarbij de valkuilen en uitdagingen zijn”, vertelt docent Dennis Pastoors. “Wat we willen bereiken bij onze leerlingen is, dat ze ontdekken hoe ze zelf met alle informatie die via media op ze afkomt om moeten gaan. Al zouden er maar een paar ‘deurtjes’ bij ze open gaan om nieuws te interpreteren, dan is de dag voor mij al geslaagd”, aldus Pastoors. ”De afgelopen anderhalf jaar is meer dan ooit duidelijk geworden dat er rondom ‘nieuws’ en nieuwsverspreiding veel meningen en opvattingen bestaan. De maatschappij verandert en onze - nog jonge - leerlingen moeten hiermee dealen.”

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant