Dianne Bisselink.
Dianne Bisselink. Eigen foto

Doetinchemse slaagt summa cum laude

Onderwijs

DOETINCHEM - Cum laude slagen is een geweldige prestatie, maar summa cum laude (het allerhoogste lof!) slagen met een 10 is een topprestatie en komt zelden voor. Deze eer werd toebedeeld aan de Doetinchemse Dianne Bisselink (24) tijdens de diploma-uitreiking op 18 oktober jl. aan de Radboud University Nijmegen.

Bisselink slaagde voor alle onderdelen van de Masteropleiding Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs Geschiedenis en Staatsinrichting en is daarmee eerstegraads bevoegd leraar. Ze koos ervoor om deze opleiding niet in twee, maar in één jaar te voltooien. Vooral de combinatie van studeren en stagelopen was erg zwaar.” Inmiddels werkt ze fulltime als leraar Geschiedenis op het Raayland College in Venray waar ze ook haar stageperiode afrondde. 

Als docent heb ik jou leren kennen als iemand die ontzettend hard werkt, heel goed weet wat ze wil bereiken, hoe ze dat doet en er dan voor de volle honderd procent voor gaat”, zo sprak Ruud Klomp, vakdidacticus aan de Radboud Docenten Academie, Dianne toe tijdens de diploma-uitreiking. “Ik dacht dus een heel goed beeld van je te hebben, maar raakte helemaal onder de indruk door mijn werkbezoek tijdens je zelfstandige stage aan de vmbobasis klas. De les (De Kruistochten) die je daar gaf was van een niveau dat echt past bij iemand die al een paar jaar voor de klas staat. Het gemak waarmee je voor de klas stond, contact maakte met je leerlingen en de stof uitlegde op een niveau dat aansluit bij de leerlingen was boeiend om te zien en voor mij erg inspirerend. Het is logisch dat je met zoveel talent en inzet summa cum laude het diploma haalt. Je huidige en toekomstige leerlingen hebben maar geluk dat ze jou als leraar hebben.”

In één jaar

Hiermee slaagde Dianne Bisselink voor alle onderdelen van de Masteropleiding Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs Geschiedenis en Staatsinrichting en is daarmee eerstegraads bevoegd leraar. Ze koos ervoor om deze opleiding niet in twee, maar in één jaar te voltooien. Het was niet gemakkelijk en ik balanceerde soms op het randje”, aldus Dianne. “Vooral de combinatie van studeren en stagelopen was erg zwaar. Mijn ouders waren erg bezorgd, vooral door mijn overvolle sociale agenda, want ik vond het wel belangrijk om nog veel af te spreken met mijn vrienden.”

Dit is wat ik wil

Inmiddels werkt ze fulltime als leraar Geschiedenis op het Raayland College in Venray waar ze ook haar stageperiode afrondde. “Tijdens deze stage heb ik ervaren dat ik wil werken in het onderwijs”, zo vervolgde Dianne. “Zo wil ik leerlingen ondersteunen in hun ontwikkeling en ze vaardigheden aanleren die ze ook buiten het klaslokaal kunnen toepassen. Zo zie ik elke leerling als een bijzonder individu en probeer ik aan te sluiten bij hun leerstijlen. Zo treed ik meer coachend op en probeer ik naast hun kennis vooral hun zelfvertrouwen te vergroten. Hierbij zet ik alle mogelijke middelen in. Zo laat ik leerlingen vaak samenwerken, hebben ze al podcasts gemaakt over de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog en heb ik een escape room gebouwd over hetzelfde thema. Zo is het mijn doel alle leerlingen te bereiken en te boeien, zodat ze plezier in het leren hebben en houden. Daarbij is het hebben van een goede connectie met de leerlingen essentieel. Ze moeten weten dat je er voor ze bent! Kortweg: lesgeven en leren moet leuk zijn!”

Kwaliteit van het onderwijs

Alhoewel ik nog maar kort in het onderwijs actief ben wil ik graag een bijdragen in de kwaliteit van het onderwijs”, aldus Dianne. “Zo benadruk ik dat de relatie tussen docent en leerlingen het belangrijkst is. Leerlingen moeten zich gehoord en begrepen voelen. Van mijn leerlingen krijg ik dan ook te horen dat ze zich gezien voelen bij mij. Ze delen veel en ook leerlingen uit andere klassen vragen me of ze met mijn klas mogen meedraaien. Mijn doel is dan ook bereikt als leerlingen met plezier naar school gaan, zich naar eigen mogelijkheden kunnen ontwikkelen en als sterke individuen in het leven staan die zich durven te uiten. Als ze dan zeggen “u gaf me het gevoel iemand te zijn”, ben ik een gelukkige leraar.”

Opleidingen

  • Educatieve master (ma) – Docenten Academie Radboud University
  • Honoursprogramma – Radboud University
  • Master of Arts Geschiedenis en Actualiteit – Radboud University
  • Bachelor of Arts Geschiedenis – Radboud University
  • Geschiedenis - Queens University Belfast
  • Propedeuse Geschiedenis – Radboud University
  • Propedeuse Rechten/Rechtswetenschappen
  • VWO – Rietveld Lyceum Doetinchem

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant