Klas 2MA met  docente Adrijana van Eek (r). Foto: PR
Klas 2MA met docente Adrijana van Eek (r). Foto: PR PR

Van meivakantie naar leuke Engelse lessen

Onderwijs

DOETINCHEM – Adrijana Van Eek-Gagic is docent Engels op het Metzo College in Doetinchem. In de meivakantie is ze op vakantie geweest naar New York en bij terugkomst op school waren haar leerlingen van klas 2MA nieuwsgierig naar wat ze allemaal had gezien en gedaan. “Ik vertelde de klas onder andere over het 9/11 monument en museum dat ik had bezocht. Het zorgde voor nogal wat oprecht nieuwsgierige vragen. Dat verraste mij en ik besloot mijn lesprogramma te veranderen en een paar lessen aan dit onderwerp te besteden”, vertelt de docente.

“Ik heb drie weken voorbereide les weggegooid en ben met de klas aan de slag gegaan over 9/11. Deze leerlingen kennen wel een paar verhalen hierover, maar echt veel over het hoe en waarom is niet bij ze bekend. Dat triggerde mij.” De klas bekeek onder andere een documentaire waarin brandweercommandant ‘chief’ Joseph Pfeifer aan het woord komt. “Hij was in de buurt van de torens voor een oproep van een gaslek, zag de aanval gebeuren en kwam als eerste commandant ter plaatse. Hij heeft toen de leiding van de hulpverlening op zich genomen en kwam voor bizarre en onmenselijke beslissingen te staan.”
Bij de leerlingen van Adrijana ontstond het idee om brieven naar deze chief te sturen. Via een contact dat de docent in New York had opgedaan bij het 9/11 museum heeft ze inmiddels de toezegging dat Pfeifer de brieven gaat lezen en (naar verwachting) een reactie terug gaat sturen. “De leerlingen hebben allemaal persoonlijk een brief geschreven. In het Engels uiteraard. “Dat was best lastig”, zegt Bibi. “We moesten de brief eerst in het Nederlands schrijven en daarna vertalen. Dat was niet altijd heel makkelijk want het was lastig om de goede Engelse woorden te vinden die het juiste gevoel weergeven.”
De leerlingen hebben los van het ‘Engels’ ook andere lessen geleerd dankzij dit project. “Dat je respect moet hebben voor hulpverleners”, zegt Fabiënne. “Dat je door moet gaan met wat je doet, ook als het heel moeilijk of gevaarlijk wordt”, voegt Fleur daar aan toe. En de best heftige conclusie “dat je je eigen leven op het spel moet zetten om anderen te helpen”, wordt door meerdere leerlingen genoemd.
Zowel de docente (volgens haar leerlingen de leukste docent Engels van de school) als de leerlingen (volgens de docent de leukste klas van de hele school) zijn erg enthousiast over deze invulling van de lessen. “Ik ga dit vaker doen”, weet Adrijana nu al. “Ik heb hier veel meer van geleerd dan van de gewone lessen”, zegt Bibi. “Je bent meer bezig met het halen van een zichtbaar doel en daardoor wordt de les ook leuker.”

Wanneer er een reactie uit New York terugkomt is nog niet bekend.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant