Anneke Bijlsma (links) en Anneke Ruster bij foto’s van voornamelijk Doetinchem tijdens de Tweede Wereldoorlog. Foto: Josée Gruwel
Anneke Bijlsma (links) en Anneke Ruster bij foto’s van voornamelijk Doetinchem tijdens de Tweede Wereldoorlog. Foto: Josée Gruwel Josée Gruwel

Expositie voor leerkrachten in Stadsmuseum

Onderwijs

DOETINCHEM – Speciaal voor leerkrachten van de basisschool en van de onderbouw van het voortgezet onderwijs is er van 21 september tot 23 oktober de expositie ‘Alles uit de kist’ in het Stadsmuseum Doetinchem.

Door Josée Gruwel 

De werkgroep educatie, vijf enthousiaste pensionado’s die connecties hebben met het onderwijs en als vrijwilliger verbonden zijn aan het Stadsmuseum, hebben een expositie samengesteld van de vier lesprogramma’s die ze in de loop van de afgelopen jaren hebben ontwikkeld. Voor een les, die verzorgd wordt op het Stadsmuseum, waarbij onder leiding van de werkgroep educatie in vier groepjes die rouleren wordt gewerkt, en die in totaal een uur duurt, kunnen leerkrachten hun groep aanmelden. 

Beleving
“Door corona hebben de lessen stilgelegen en nu willen we de organisatie ervan weer even opschudden”, vertelt werkgroeplid Anneke Bijlsma. De initiatiefneemster van de lesprogramma’s, Anneke Ruster, legt uit dat het gaat om vier programma’s: de Verzamelaar, voor kinderen van groep 1 en 2, Klaartje en Kees, voor groep 3 en 4, Kunstschatten, voor groep 5 en 6, en de Tweede Wereldoorlog, voor 7 en 8 en de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
“Het allerbelangrijkste is de beleving,”, volgens Ruster, “en het krijgen van historisch besef, ook over de eigen stad. Daarbij staat de maquette in ons museum centraal.” Bijlsma: “Luisteren naar elkaar, overleggen, actief bij de les blijven, jezelf uiten is de essentie van alle lessen. En natuurlijk het ontdekken dat je klasgenootje een andere beleving en een andere mening kan hebben dan jij.”

Inhoud
De titel van de expositie ‘Alles uit de kist’ slaat op de attributen die gebruikt worden tijdens de lessen. Die zitten namelijk in een kist of een bak. Het doel en de inhoud van de lessen staat beschreven in een korte handleiding. Zo kunnen leerkrachten precies zien hoe een les eruitziet qua leerstof.
Bij ‘de Verzamelaar’ maken kinderen verzamelingetjes van attributen uit de kist. Op kleur, op materiaal, op speelgoed bijvoorbeeld. In de loop van de les wordt de link met het fenomeen museum gelegd. Bij ‘Klaartje en Kees’ wordt door middel van een verhaal teruggegaan naar het leven rond 1920, het jaar waarin het gebouw van het Stadsmuseum werd gebouwd en waar destijds een postkantoor kwam. Kinderen maken ook kennis met kleding en speelgoed uit die tijd.
‘Kunstschatten’ heeft alles te maken met kijken naar kunst, zoals naar schilderijen. De hamvraag is ‘Wat zie jij erin’. Vervolgens komen er allerlei facetten van een schilderij en een maker ervan aan de orde.
In ’De Tweede Wereldoorlog’ worden aangrijpende verhalen die zich destijds afspeelden in Doetinchem tot leven gebracht, bijvoorbeeld door middel van een evacuatiespel en het samenstellen van een vluchtkoffertje. Leerkrachten en docenten kunnen hun klas op de expositie meteen inschrijven voor een lesprogramma. Uiteraard is de expositie ook voor een breder publiek interessant.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant