Jorik Huizinga op de trappen van Amphion. Foto: Roel Kleinpenning
Jorik Huizinga op de trappen van Amphion. Foto: Roel Kleinpenning foto Roel Kleinpenning

D66: vooruitstrevend en vernieuwend

Politiek

DOETINCHEM - D66 is al jaren een vast bestanddeel van de gemeenteraad en is met een wethouder in het college van B&W vertegenwoordigd. De laatste raadsperiode is dat Jorik Huizinga (44). Hij maakt er geen geheim van dat hij en zijn partij op deze weg willen doorgaan, zo mogelijk door nóg meer kiezers gesteund.. 

Door Bert Vinkenborg

Huizinga is opgegroeid in Laren (Achterhoek) als zoon van een lerarenechtpaar. Niet verwonderlijk dus dat hij ook die weg koos en docent en later leidinggevende in het onderwijs werd. Het meest recent bij Iselinge Hogeschool in Doetinchem waar hij ook zijn eigen PABO-opleiding gevolgd had. Iselinge is naast het Grensland College de enige Hbo-opleiding in onze regio. Zijn MBA-studie rondde hij naast zijn dagelijkse werk af toen hij onderwijsmanager was. Bij het aantreden van het nieuwe college in 2018 werd hij wethouder voor D66 na vanaf 2014 eerst raadsopvolger en later lijsttrekker voor zijn partij te zijn geweest.

Over de positie van D66 in het politiek spectrum meent Huizinga: “We zijn de enige progressieve middenpartij, vooruitstrevend en vernieuwend. Veel hebben we tot stand gebracht in samenwerking met zowel links als rechts. Bij de onderwerpen waarop D66 trots is hoort zeker dat mensen naast hun bijstand in een parttimebaan mogen bijverdienen. Daar ben ik best trots op. De fractie en ikzelf zijn daar behoorlijk druk mee geweest.”
Als een ander wapenfeit noemt hij het behouden van onze groene omgeving met als voorbeeld het tankstation aan de Oostelijke Randweg waar D66 echt geen voorstander van was. Verder moesten de schoolpleinen groener worden en niet meer uit alleen betonnen tegels bestaan. Met dat vergroeningsproces is een begin gemaakt en het is nog steeds gaande.

Een ander voorbeeld is de inclusieve gemeente. Doetinchem is op weg naar een ‘Regenboog Gemeente’ waar de regenboogvlag op hoogtijdagen naast de Nederlandse en Achterhoeks vlag aan de mast hangt. Het is nog niet zo lang geleden dat dit een gevoelig thema was. Inmiddels wordt het breed gedragen.

Bij de plannen en speerpunten noemt Huizinga dat Doetinchem nog groener en socialer moet worden. De cultuur en evenementen moeten meer ruimte en financiële ondersteuning krijgen. 

De woningbouw is een van de grootste knelpunten van dit moment in Nederland. Om in Doetinchem de nagestreefde 70.000 inwoners in 2036 te halen moeten er nog 5.000 woningen bijkomen! Die moeten groen, duurzaam en zo mogelijk energieneutraal worden.

Het onderwijs moet nog meer aandacht krijgen om aan de behoeften van de arbeidsmarkt te voldoen. Scholing en omscholing moet altijd voor iedereen mogelijk zijn. Ook moet meer nadruk gelegd worden op opleidingen voor kansrijke beroepen. Samen met werkgevers wordt gekeken naar de beroepskeuzes. Hogescholen in Arnhem en Deventer zijn niet ver weg, maar het in de Achterhoek gevestigde Grensland College biedt een groeiend aantal Hbo-opleidingen aan. 

Kijkend naar de kandidatenlijst van D66 ontstaat de indruk dat het merendeel man is en uit Doetinchem komt. Huizinga: “Onze nummer 2 is Eugenie Ketting, een dame. Jordy Mullink, onze nummer 4, is een echte Wehlenaar en in de steunfractie hebben we diversiteit aan zeer betrokken leden uit de hele gemeente.”

Bruisender, groener en socialer
Hoe ziet Jorik Huizinga zijn eigen partij? “Wij zijn echt een progressieve partij. Ik raad iedereen die nog steeds net zo stemt als zijn ouders en grootouders maar de stemhulp Mijnstem.nl te gaan om te checken of de ideeën nog wel passen bij het stemgedrag. Je komt dan soms tot opmerkelijke ontdekkingen.”

Doetinchem is volop in ontwikkeling en daar horen goede voorzieningen en een visie voor de toekomst bij. Huizinga: “Ons verkiezingsprogramma heeft als titel – Voor de toekomst –. Wij staan klaar om in de komende jaren werk te maken van de kwalitatieve groei van centrumgemeente Doetinchem. Als het aan D66 ligt wordt Doetinchem bruisender, groener en socialer.”

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant