Online lotenverkoop nam dit jaar een vlucht. Foto: Meren van Dooren
Online lotenverkoop nam dit jaar een vlucht. Foto: Meren van Dooren MEREL V DOOREN

Clubs halen bijna 40.000 euro op met Grote Clubactie 2021

Sport

DOETINCHEM  - 350.000 verkopers zetten zich de afgelopen maanden in heel Nederland in om loten te verkopen tijdens de Grote Clubactie. In Doetinchem haalden verenigingen in totaal 38.337 euro op. 

Landelijk deden 5.267 verenigingen mee met de Grote Clubactie. Samen haalden zij ruim 10,7 miljoen euro - 1,2 miljoen meer dan vorig jaar - op door bijna 3,6 miljoen loten te verkopen. De deelnemende clubs verbreken hiermee alle records. De online verkoop steeg spectaculair.
Dit jaar deden in Doetinchem de volgende clubs mee en zij haalden de volgende bedragen op. Hiervan gaat 80 procent naar de club.
DZC’68: 8.907 euro, ACC Anique Body and Mind: 5.502 euro, Jindo: 3.552 euro, Ypsilon Doetinchem: 3.042 euro, VIOD: 2.052 euro, ARGO Atletiek: 1.740 euro, Sport Instituut Kiryoku: 1.422 euro, Rabobank Orion: 1.167 euro, Zwemvereniging NDD: 864 euro, Doetinchemse Korfbalvereniging Olympus 58: 798 euro.
In Wehl deden mee: Concordia Wehl: 5.205 euro, Gymvereniging Bomgardjes 1.428 euro, AC Loopschool Doetinchem 300 euro, Wehlse TV 27 euro.
In Gaanderen: Handbalvereniging Minerva: 1.125 euro, De Vulcaan: 231 euro, Gymnastiekvereniging Tempora: 141 euro.

Online
Clubactie-loten verkopen was voor clubleden dit jaar eenvoudiger dan ooit. En dat is te merken aan het resultaat. Vorig jaar werden één miljoen loten online verkocht, dit jaar gingen maar liefst 1,6 miljoen loten digitaal over de toonbank.
Volgens Frank Molkenboer, directeur van de Grote Clubactie is de online verkoop veel leuker en slimmer geworden. “Leden gebruiken hun eigen verkooppagina die eenvoudig is te bereiken via een QR-code. Dit geeft verenigingen een veel groter bereik. Via een appje kun je nu ook je tante aan de andere kant van Nederland vragen bij te dragen aan jouw club.”
Veel leden gaan nog gewoon langs de deur, en dat blijft een belangrijke manier van werven, stelt Molkenboer. “Maar veel tieners sturen liever een WhatsAppbericht naar familie en vrienden of posten hun verkooplink op social media.” Ook voor de clubs heeft de digitalisering een enorm voordeel. “Het gaat nu allemaal automatisch, waardoor het veel gemakkelijker is om mee te doen.”
Met de opbrengsten kunnen verenigingen nieuwe trainingsmaterialen kopen, een jeugdkamp organiseren of het clubhuis opknappen.



Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant