V.l.n.r. Sherida Prijor, Corien Oosterhuis en vrijwilliger Gert Tuenter van Buurtplein Doetinchem. Foto: Roel Kleinpenning

V.l.n.r. Sherida Prijor, Corien Oosterhuis en vrijwilliger Gert Tuenter van Buurtplein Doetinchem. Foto: Roel Kleinpenning

foto Roel Kleinpenning

Vrijwilligers Buurtplein helpen inwoners met thuisadministratie

Maatschappij

DOETINCHEM – Het is de ‘week van het geld’ met als thema ‘hoe ben jij je geld de baas?’ Dat past bij het 10-jarig bestaan van het aanbod ‘administratie op orde maken’ waarbij vrijwilligers van Buurtplein helpen om zelfredzaam te worden als het gaat om thuisadministratie. 

Door Hans Hissink

“Mensen ondersteunen die vastlopen in het bijhouden van hun eigen administratie. Dat kan het opruimen van post zijn, maar ook inzicht krijgen in inkomsten en uitgaven zodat de financiën weer op orde worden gebracht. Dat is in het kort waar de vrijwilligers van Buurtplein bij helpen zodat mensen op korte termijn weer zelfredzaam zijn op dat gebied,” legt vrijwilligerscoördinator en sociaal raadsvrouw bij Buurtplein, Corien Oosterhuis uit.

Formulierenbrigade
Hulp bij thuisadministratie is 10 jaar geleden ontstaan. Sherida Prijor, sociaal raadsvrouw bij Buurtplein, was de eerste vijf jaar vrijwilligerscoördinator. “We begonnen met een formulierenbrigade. Een groep van zo’n zeven mensen keek mee naar het inkomen, of je niet onder de norm zat en of iemand recht had op toeslagen, dat soort dingen. Vanuit die club is een nieuwe groep ontstaan die een training hebben gevolgd en een certificaat daarvoor hebben behaald om bij de mensen thuis te helpen bij de administratie en aanvragen te doen als dat nodig was. Die groep is later enorm gegroeid. We mogen best trots zijn op hoe het nu gaat en hoe het staat.”

Al ruim tien jaar helpt Gert Tuenter als vrijwilliger mensen met de thuisadministratie. “Ik volgde destijds een cursus schuldhulpverlening, waarvoor ik een stageplek zocht om praktijkervaring op te doen. Die heb ik hier gevonden en ben nooit meer weggegaan. Voor mijn werk ben ik veel met cijfers bezig. Dit vrijwilligerswerk is zo mooi omdat het een combinatie is van cijfers én sociale contacten. Daarnaast geeft het veel voldoening. Je merkt dat het mensen rust geeft. Het uiteindelijke doel is dat deze mensen hun thuisadministratie zelf weer gaan doen.”

In de tien jaar dat deze Buurtplein ‘service’ bestaat is er veel veranderd. “Mensen waren destijds veel minder op de hoogte van de hulpmogelijkheden en er was een drempel om hulp te vragen,” legt Corien uit. “Er wordt nu meer gesproken over schulden en armoede en er is meer aandacht voor. Al weten sommige mensen niet waar ze terecht kunnen voor hulp. Wij hebben op diverse locaties een inloopspreekuur waar mensen zich kunnen melden als zij hulp nodig hebben, op welk gebied dan ook.”

Gert heeft al veel meegemaakt in al die jaren als vrijwilliger. “Het komt voor dat mensen met een schoenendoos vol ongeopende post aankomen. Zij denken dat als de brieven niet opengemaakt worden er dan ook niets gebeurt. Het tegendeel is waar. De meeste aanmeldingen komen van mensen die in de problemen komen als de partner overlijdt die altijd de thuisadministratie deed. Zij weten vaak niet hoe zij daarmee aan moeten.”

Buurtplein heeft rond 45 aanmeldingen voor hulp bij thuisadministratie. “Buurtcoaches komen bij mensen thuis die een hulpvraag hebben. Vaak zien zij dat er ook hulp nodig is bij de post en thuisadministratie. Daarvoor wordt een vrijwilliger van de thuisadministratie gevraagd om te helpen. De Buurtcoach blijft de inwoner begeleiden. Blijkt achter de administratie een groter probleem te zijn, dan wordt doorverwezen naar bijvoorbeeld de gemeente voor budgetcoaching,” aldus Corien.

Laagdrempelig
Buurtplein wil persoonlijke hulp zo laagdrempelig mogelijk houden. “Inwoners van de gemeente Doetinchem kunnen naar de inloopspreekuren komen met hun hun vragen, brieven en formulieren. Het werkt preventief en helpt te voorkomen dat zij verder in de problemen komen. Vaak is er meer aan de hand. Zij lopen dan vast op andere gebieden of bij andere instanties. Wij kunnen dan doorverwijzen.” Nadat iemand zich aanmeldt, loopt het traject ‘administratie op orde’ maximaal twee jaar. Normaal gesproken zou iemand zich dan weer zelf moeten redden.

Voor de vrijwilligers gaat het niet alleen om de cijfers. “Het gaat ook om het sociale gedeelte en een luisterend oor. Mensen zijn vaak onrustig in deze situatie. Als er weer overzicht is, komt de rust ook weer terug,” legt Gert uit. “Het is dankbaar werk.”
Iedere inwoner van de gemeente Doetinchem is welkom bij Buurtplein met vragen op allerlei gebied. Tijdens de inloopuren zijn er altijd vrijwilligers die kunnen helpen. Meer informatie hierover is te vinden op de website van Buurtplein.


buurtplein.nl

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant