Irene Peters (l) en vrijwilliger Mahalia: “Bij ieder kledingstuk dat wordt verkocht, ontvangt de inbrenger 65% van de opbrengst. De overige 35% is bestemd voor het goede doel.” Foto: Ceciel Bremer
Irene Peters (l) en vrijwilliger Mahalia: “Bij ieder kledingstuk dat wordt verkocht, ontvangt de inbrenger 65% van de opbrengst. De overige 35% is bestemd voor het goede doel.” Foto: Ceciel Bremer

Dameskledingbeurs Drempt viert 20-jarig jubileum

Maatschappij

‘Het is zo mooi om bij de kassa dames te zien genieten dat ze veel voor weinig hebben gekocht’

Door Ceciel Bremer

VOOR-DREMPT – Irene Peters knipte vrijdag 15 maart rond 13.00 uur een lintje door bij de toegangsdeur naar de beurs. Zo stond ze samen met de vrijwilligers officieel stil bij het 20-jarig jubileum van het initiatief dat ze in 2004 begon. Jarenlang hield Irene de beurs in en om haar eigen huis, maar de laatste jaren is de beurs zo gegroeid dat ze moest uitwijken naar een grotere locatie. Sindsdien is de Sint Joriskerk in haar eigen woonplaats de plek voor de dameskledingbeurs.

Voor Irene bleek de verhuizing naar de Sint Joriskerk een gouden greep. Jarenlang organiseerde de Voor-Dremptse een kledingbeurs bij haar thuis, de laatste jaren geholpen door haar dochter Kim. Maar de beurs werd zo succesvol en het huis te klein dat het stel in 2021 op zoek moest naar een nieuwe locatie. Irene: “Twintig jaar geleden begon ik met de beurs, twee keer per jaar; in het voorjaar een beurs met voorjaarskleding en in het najaar een beurs met winterkleding. De schuur was een week voor de beurs ons magazijn. Onze hal en badkamer fungeerden als paskamer en buiten op het gazon zette mijn man altijd een grote tent neer, waarin we alle kleding uitstalden. Het gaf steeds meer werk en stress, de straat stond tijdens de beurs altijd vol met geparkeerde auto’s en voor aanvang stonden er al tientallen dames voor de deur te wachten om er als eerste bij te zijn. Het kon echt niet meer hier thuis.”

Goede doelen 
Tijdens de coronaperiode dachten Irene en Kim na over een alternatieve locatie om hun voorjaarsbeurs in april 2022 te houden. De oplossing was letterlijk nabij. “De kerk is echt de ideale locatie voor ons: het is een mooie grote en lichte ruimte, makkelijk te vinden voor bezoekers en met ruime parkeergelegenheid. Daarnaast houden we nog ruimte over om in de toekomst te groeien”, somt Kim de voordelen op. De eerste beurs in de kerk was meteen een succes. Irene en Kim huren sindsdien voor elke beurs de kerk een week lang om alles voor te bereiden en worden daarbij ondersteund door een team van ongeveer 35 vrijwilligers.

Voor de voorjaarsbeurs van afgelopen vrijdag waren er ongeveer 100 dames die vooraf kleding hebben ingeleverd voor de verkoop. “Dan hebben we het totaal over zo’n 5.000 kledingstukken. Onze vrijwilligers helpen met het sorteren van kleding op maat en kleur en met het uitstallen van alle schoenen, riemen en tassen”, licht Irene toe. Het team koppelt vervolgens aan ieder kledingstuk een verkoopnummer dat correspondeert met degene die de kleding heeft ingebracht. Die persoon bepaalt zelf de verkoopprijs. Wordt er een kledingstuk verkocht, dan ontvangt de inbrenger 65% van de opbrengst. De overige 35% is bestemd voor het goede doel. “Sinds het begin van de kledingbeurs, 20 jaar geleden, gaat het geld naar goede doelen. Dit jaar zijn dat de Lymevereniging en het Hessenbad in Hoog-Keppel. De overgebleven kleding wordt opgehaald door de inbrenger of geschonken door Stichting Kledingbank Montferland. Zo maken we heel veel mensen blij. Bovendien is deze duurzame manier van kleding kopen helemaal van deze tijd. Het is zo mooi om bij de kassa dames te zien genieten dat ze veel voor weinig hebben gekocht”, vertelt Irene.

Mannenbankjes
Het is niet alledaags om een kledingbeurs in een kerk te houden, maar het werkt perfect ervaren Irene en Kim. Met het koor afgeschermd van de rest van de ruimte, zodat het dienst kan doen als een grote paskamer, en speciale ‘mannenbankjes’ bij de kassa, waarop de heren kunnen wachten totdat de dames klaar zijn met passen, werd ook deze beurs goed bezocht. “We krijgen bezoekers uit de Achterhoek, maar ook uit Duitsland en Apeldoorn. Geweldig dat we enkel door promotie via sociale media en mond-tot-mondreclame zoiets hebben bereikt. Elke beurs verkopen we ongeveer 1.000 tot 1.500 kledingstukken en kunnen we een mooie bijdrage leveren aan de goede doelen”, vertelt Kim.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant