Vlnr: Josien, Jacqueline en Marolijn. Foto: Vincent Witteveen

Vlnr: Josien, Jacqueline en Marolijn. Foto: Vincent Witteveen

Lezen een ‘moetje’? Zie het als een cadeautje!

Onderwijs

DOETINCHEM - Docente Marjolein las over het Kinderboekenbal in het westen van het land. Een festival binnen het thema boeken leek haar ‘tof’ in Doetinchem. “Om zo alle kinderen in de gemeente Doetinchem in aanraking te laten komen met de ware essentie van lezen; namelijk de beleving van een verhaal.” 

Door Kelly Heerink

Met dit idee stapte ze enthousiast binnen bij Josien en Lotte van kinderboekwinkel Meester Mokka. “Ik had een mindmap bij me en ze reageerden direct positief.” Hun netwerk werd ook ingelicht en uiteindelijk stapten ze in samenwerking met Bibliotheek West-Achterhoek, Podium van de Stad (Amphion Cultuurbedrijf) en Hogeschool Iselinge met een plan van aanpak naar Gemeente Doetinchem die cultuur hoog op het lijstje heeft staan voor een subsidie. Het moet namelijk toegankelijk (gratis) en terugkerend zijn voor álle kinderen uit de buurt.

Lezen wordt door veel kinderen als ‘saai’ beschouwd. “Kinderen die dit zien als een ‘moetje’, geef ik altijd mee dat lezen juist een cadeautje is”, aldus Marjolijn. “Door een boek te openen, gaat ook een wereld aan ontdekkingen open.” De docente is zelf altijd al dol op lezen geweest en daar maakt ze dan ook geen geheim van voor de klas. “Er is ook zoveel meer dan alleen boeken. Denk aan voorstellingen en games over fictieve karakters.” Jacqueline die werkzaam is bij de bibliotheek vult aan: “Het wordt voor de jeugd veel aantrekkelijker, wanneer ze zelf een boek mogen uitzoeken. Er is voor iedereen een leuk boek - zoveel meer dan de boeken die enkel op scholen worden aangeboden.”  

Kinderen worden tegenwoordig heel visueel opgeleid. Dit komt mede door de komst van het digibord. “Ik ben 42 en stond al voor de klas toen er nog een televisie voor Schooltv naar het lokaal werd gerold die je dan deelde met je collega’s. Op bord schreef je met krijtjes, Ondanks dat Marjolijn de digitale ontwikkeling ook belangrijk vindt, ook weleens filmpjes toont op het digibord en gek is op gamen, zet ze regelmatig het scherm uit in ruil voor een boek. “Voorlezen kan ook in groepsverband aan kinderen die ook zelf al kunnen lezen. Er wordt aandachtig geluisterd.” 

De ABC-indeling die je vindt op de boeken die je leent in de bibliotheek wordt vaak verward met een leesniveau. “Het zijn leeftijdsaanduidingen die passen bij die belevingswereld. Een C-boek is bijvoorbeeld geschikt voor kinderen die 12 jaar en ouder zijn. Dus als een kind heel goed kan lezen, wil dat niet zeggen dat-ie al klaar is voor 12+ boeken waar wellicht onderwerpen als seksualiteit en drugsgebruik in voorkomen. Dit is echt bestemd voor kinderen die naar de middelbare school gaan.” Scholen werken met de AVI-indeling.
Jacqueline: “Lezen leer je door veel te lezen. Als een kind iets wil lezen omdat-ie het leuk vindt, leest-ie ineens alles. Dat zie ik vaak bij hypes, zoals Harry Potter of De Boomhut.”

De liefde voor boeken geeft Marjolijn door aan haar leerlingen op Montessorischool De Pas. Als het aan haar ligt, krijgt ze alle Doetinchemse kinderen aan het lezen. “En nog beter: alle kinderen in Nederland”, vertelt ze ambitieus. 

Kinderen motiveren en inspireren doet ze middels haar instagram borduitboekaan. Dit is ontstaan in de corona-periode, toen ze les gaf vanuit huis aan groepen 3 en 4. Ze las in geuren en kleuren voor uit boeken. “Dit deed ik op onze slaapkamer, omdat ook mijn kinderen en vrouw thuis waren. Ik zat helemaal in mijn bubbel.” Aan de andere kant van het scherm zagen leerlingen (en soms ook ouders) hoe dat verhaal tot leven kwam. “Ik kreeg zoveel leuke reacties terug en de leerlingen wilden weten hoe het afliep.”  

Dat kids lezen of voorlezen leuk vinden, is voor Jacqueline bekend. De bibliotheek monitort om het jaar de interesse in lezen bij kinderen in de groepen 5 tot en met 8. “Hier komt uit dat kinderen lezen leuk tot heel leuk vinden. Alleen hoor je dit niet vaak terug, omdat ze buiten schooltijd liever gaan gamen of buiten spelen.” 

Kinderen worden tijdens het festival in contact gebracht met diverse schrijvers, activiteiten en genres. Boeken zijn net zo divers en inclusief als de mens en de samenleving. Iets wat de kinderen tijdens het festival gaan ervaren. Er worden theatervoorstellingen, poppenkast, Meet&Greets en filmvoorstellingen georganiseerd. Daarnaast worden er workshops op het gebied van schrijven, illustreren, gamen, toneelspelen en yoga aangeboden. Het festival vindt plaats in en tussen de bibliotheek in Doetinchem en schouwburg Amphion. Denk aan Meester Mokka, maar ook het Stadsmuseum en wellicht de Catharinakerk.

Om de kinderen te laten ervaren dat er een breed scala is binnen kinderboekenland is het van belang om te zorgen voor een divers aanbod van schrijvers, activiteiten en kinderliteratuur. De kennis en expertise wordt ingezet van lokale professionals en derdejaarsstudenten van Iselinge die de minor Leesonderwijs volgen.

Dit evenement vindt plaats op 25 en 26 mei 2024 en is afhankelijk van subsidie en sponsoring. Naast de gemeente draagt het Noaberfonds ook en steentje bij. Wil jij of jouw bedrijf ook helpen met praktische of financiële steun? Zoals goederen. Stuur dan een mailtje naar: info@kinderboekenfestival-doetinchem.nl.


kinderboekenfestival-doetinchem.nl

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant