Afbeelding

Handhavingsplan 2024

Opinie

Burgemeester, het handhavingsplan 2024 is goedgekeurd. Wat is er veranderd?
“Dit is ons tweede integrale handhavingsplan met een looptijd van vier jaar. In dat plan wordt bepaald waar wij onze handhavingscapaciteit op inzetten en vooral ook waar niet. Als je door het plan heen leest dan zie je dat het een verdeling van schaarste is. Als wij alle wetten en regels waar wij verantwoordelijk voor zijn ook voor de volle honderd procent willen controleren dan hebben wij de capaciteit daar niet voor. We moeten dus heel goed nadenken over de prioriteiten van inzet. Dat zit onder andere in dit plan. Daar waar we de grootste risico’s verwachten daar controleren we. Dan gaat het over de thema’s. Wij zien bijvoorbeeld meer toe in de binnenstad omdat het daar in de openbare ruimte drukker is dan in de buitenwijken. We hebben vooral ons best gedaan om dit plan meer meetbaar en afweegbaar te maken. Het vorige plan was erg gericht op onze bedoelingen. Dit plan is een stuk concreter als het gaat om de toedeling van de capaciteit. Het liefst zou ik een dashboard hebben waarmee we van dag tot dag kunnen bijsturen. Dat is er nog niet. Daar zijn we wel mee bezig. ”

Kunnen voldoende nieuwe handhavers en toezichthouders aangetrokken worden?
“We hebben al meer dan een jaar moeite om de beschikbare formatieplaatsen te bezetten. Er is schaarste in de arbeidsmarkt. Toezichthouders en handhavers zitten voor hun gevoel onderaan in de gezagsketen en hebben daar soms last van. Het is soms geen populair werk en daardoor krijgen we de formatieplaatsen niet altijd bezet. Voor mij is het heel belangrijk werk dat ervoor zorgt dat de regels die we hebben ook nageleefd worden. Als voorbeeld; de praktijk is als in een flitspaal geen filmrolletje zit de mensen op een bepaald moment zich ook niet meer aan de verkeersregels houden. Dat geldt ook voor toezicht in de openbare ruimte. Als men weet dat er tussen de middag geen controle is dan fietsen de mensen weer gewoon door de binnenstad. Toezicht en handhaving zijn enorm belangrijk.”

Wie gaat over dit plan?
“Raad, college en de burgemeester; alle drie. Dat zijn bestuursorganen met hun eigen bevoegdheden en dus zijn ze ook alle drie gekend in het plan. Belangrijk is dat de raad ook over de beschikbare capaciteit gaat, maar ook over de prioriteitstelling. Het college gaat veel meer over de vraag hoe we het organiseren. De burgemeester heeft een aantal wettelijke taken waarin hij zijn eigen rol heeft. Handhaving is een breed terrein. Alleen de leerplicht valt erbuiten. Dit plan gaat meer over de fysieke ruimte. Ons beleid moet ook gezien worden in samenhang met andere handhavende diensten zoals de veiligheidsregio, de omgevingsdienst en de politie.”

Kunnen inwoners een verzoek tot handhaving indienen en hoe?
“Als er een handhavingsverzoek komt hebben wij geen keuze en moeten we dat altijd behandelen. Een handhavingsverzoek kan van burgers of bedrijven komen, in principe van iedereen. Dat gebeurt ook. We krijgen op jaarbasis aardig wat handhavingsverzoeken. Die variëren sterk; van een woonhuis dat illegaal bewoond wordt of ‘Ik heb het vermoeden dat het in strijd met het bestemmingsplan gebruikt wordt’. Ook wanneer men denkt dat ergens drugs gebruikt of verhandeld worden.

Tekst: Bert Vinkenborg

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant