Burgemeester Mark Boumans.

Burgemeester Mark Boumans.

Roel Kleinpenning

In gesprek met de burgemeester: Burgervader of misdaadbestrijder

Opinie

Burgemeester, recentelijk stopte in Gelderland een burgemeester en hing zijn ambtsketen aan de wilgen, onder meer omdat hij vond dat de huidige rol van een burgemeester als misdaadbestrijder niet past bij het ambt en onvoldoende in het strafrecht is verankerd. Hoe ondervindt u dat en wat is uw mening?
“Dat het ambt verandert, is zonneklaar. Vroeger had een burgemeester een bescheiden rol in het handhaven van orde en veiligheid, nu heeft hij een verdergaande rol in de bestrijding van criminaliteit en handhaven van de openbare orde, denk aan ondermijning, geweld binnenshuis of in het centrum, maar ook mensen met verward gedrag die een gevaar vormen. Wij als burgemeesters hebben een bestuursrechtelijk gereedschapskistje voor het uitoefenen van onze functie, maar handelen vaak ook op terreinen waar het strafrecht misschien meer gepast is. In de afgelopen tien jaar zijn de bevoegdheden van een burgemeester behoorlijk toegenomen. Je kunt daar soms je vraagtekens bij zetten. Omdat de burgemeester een heel zichtbare en aanspreekbare functie is maakt dat ons wel kwetsbaarder. Vanuit het zware criminele circuit schrikt men er niet voor terug een burgemeester te bedreigen of anderszins onder druk te zetten.”

Als we kijken naar de situatie van de criminaliteit in de Achterhoek en in Doetinchem. Hoe ontwikkelt die zich hier en is die in het huidige justitiële systeem op termijn nog beheersbaar?
“Ja en nee. Ik denk dat we met heel wat van de middelen die we nu ter beschikking hebben behoorlijk effectief zijn. Er is een paar mensen binnen het gemeentelijk apparaat waar ik op terug kan vallen. Zij zijn daarvoor goed uitgerust. Maar de hoeveelheid werk neemt jaarlijks toe. Als dat zo doorgaat, moet op termijn de organisatie daarop zeker worden aangepast. Dan heb ik het nog niet eens over de druk die op het openbaar ministerie en de rechterlijke macht rust. Als zij niet afmaken, waaraan wij beginnen, werkt dat ook averechts.”

Moeten burgemeesters een stap terug doen en zich meer concentreren op besturen en de ceremoniële traditionele taken die bij het ambt horen?
“Het bestuur in het algemeen is veel complexer geworden. Daarnaast wordt er vaker een beroep op mij gedaan als het gaat om de openbare orde en veiligheid. Maar de mensen willen ook graag de burgemeester in de stad zien bij activiteiten. Ik moet daarom goed op de balans blijven letten tussen al die wensen en verwachtingen.”

Is ons huidige strafrecht en de handhaving ervan nog wel opgewassen tegen de sterk gegroeide criminaliteit?
“De criminaliteit en vooral de druggerelateerde criminaliteit in Nederland neemt toe en wij moeten daarom voldoende blijven investeren in de handhaving. De politie, maar ook de rechtsspraak staan onder druk. Juist bij drugscriminaliteit is lik op stuk heel belangrijk.”

Zou het strafrecht wellicht op de schop moeten?
“De basis van ons strafrecht dateert van eind 19e eeuw. Sindsdien is er wel veel aangevuld, maar niet fundamenteel veranderd. Wij moeten in innovatie blijven investeren, zorgen dat wij voldoende mensen hebben én bij een bepaalde criminaliteit streng en snel straffen zonder onrechtvaardig jegens de beklaagde te handelen.”

Onlangs stond een advertentie in de kranten waarin de commissaris van de koning jongeren en zij-instromers uitnodigt te solliciteren naar burgemeestersvacatures. Is er te weinig animo?
“Er zijn op dit moment negen vacatures in Gelderland. Natuurlijk zijn bepaalde vaardigheden nodig maar er kan ook veel bijgeleerd worden. Voor het ambt van burgemeester heb je geen diploma nodig, maar wel veel vaardigheden.”

(tekst: Bert Vinkenborg)

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant