Louis van Andel denkt samen met Binnenstadbedrijf Doetinchem na over de toekomst (foto: Roel Kleinpenning)
Louis van Andel denkt samen met Binnenstadbedrijf Doetinchem na over de toekomst (foto: Roel Kleinpenning) Foto: Roel Kleinpenning

‘Nadenken hoe we toekomst ingaan’

Algemeen

Doetinchem-  Er is al veel geroepen en geschreven over de sluiting van winkels en horeca. Hoe mooi is het dan om eens een keer geen kritiek te lezen, maar wel over de kansen die deze tijd biedt. “We moeten van winkelstad naar een centrum waar beleving is met winkels en andere activiteiten.”

door Hans Hissink

Sinds 1 december vorig jaar is Louis van Andel directeur van het Binnenstadsbedrijf Doetinchem (BBD). Hierin zijn de ondernemers, vastgoedeigenaren en de gemeente vertegenwoordigd. De belangen van deze drie partijen worden door BBD samengebracht waardoor deze stichting borg staat voor een levendige, dynamische binnenstad met zo weinig mogelijk leegstand.

Volgens Van Andel waren er al een aantal ontwikkelingen gaande in de binnenstad. “De detailhandel had het over het algemeen al zwaar. Ook als je naar horeca kijkt, dan zie je dat er hele grote verschillen waren. Corona heeft ervoor gezorgd dat er individueel leed is, maar dat er ook individuele successen zijn.”

Chagrijnig

“Zelf word ik chagrijnig van alléén maar het nieuws dat het zo slecht gaat. Maar er zijn ook mensen die het beet pakken, naar de toekomst kijken en zich daar in een rap tempo voor klaar maken. Je ziet dat de bedrijfsaanpak van veel winkels niet meer aansluit bij hoe de wereld er nu uitziet. Als je ziet dat een consument 24 uur per dag beschikbaarheid wil en precies weet wat iets kost en waar het te halen is, dan moet er iets veranderen.”

“De benadering over beschikbaarheid van winkels en goederen is wezenlijk anders dan 30 jaar geleden. Vooropgesteld, dat is absoluut een positieve ontwikkeling, maar toen werkten de meeste moeders niet. Die hadden tijd om door de week door de stad te sjouwen als zij iets nodig hadden. Nu werken de meeste moeders. Die gaan echt niet door de week naar die winkels toe. Maar die winkels zijn er nog wel, want die hebben zich niet aangepast in die 30 jaar.”

“Als binnenstad van Doetinchem moet je aan een een ander gevoel werken. Van winkelstad naar een centrum waar gewoon beleving is met winkels en andere activiteiten. Los van het individuele leed is deze coronatijd een goed moment om na te denken hoe we de toekomst in gaan.”

“Het is niet aan mij om mensen mee te krijgen in de beoogde veranderingen. Zij hebben de keuze om iedere dag opnieuw weer die beslissing te maken. Ik kan alleen maar schetsen hoe wij met het binnenstadsbedrijf naar de toekomst kijken en wat dat betekent voor de stappen die je gaat zetten.”
Louis van Andel ziet niet alleen negatieve dingen in deze coronatijd. “Het lijkt soms wel of we onze idealen zijn kwijt geraakt, die komen wél weer terug door corona. Idealen als vrijheid, maar ook een samenleving waar je trots op bent, waar je van elkaar weer weet wat er gebeurt en waarom beslissingen genomen worden.”

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant