Column Ben Beijer bekijkt 't anders

Column Ben Beijer bekijkt 't anders

Net op tijd

Opinie

Er was afgelopen week veel aandacht voor het aantal verkeersdoden in 2023. Landelijk daalt het aantal licht maar in onze regio is dat helaas gelijk gebleven. In Doetinchem loopt nog een onderzoek, om vooral de levensgevaarlijke situaties voor fietsers bij rotondes aan te pakken. Blijkt een lastige zaak, vooral omdat voorrangregels bij rotondes van plaats tot plaats verschillen. Wel lijken er steeds meer verkeersborden te komen. ‘Borden zijn goedkope maatregelen’, volgens het Wetenschappelijk Instituut Verkeersveiligheid. Over het algemeen hebben borden niet veel effect aldus de bekende verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen; in het begin vallen ze even op, daarna ebt het effect snel weg. In Doetinchem weten we als geen ander dat verkeersborden geen garanties bieden. Er staan veel borden ‘verboden voor vrachtauto’s en bussen’ op de C.Missetstraat, toch rijden dikke vrachtwagens met vijf of zes assen maar ook lijnbussen rustig door. Geen handhaver te zien en dus weet men; gewoon doorrijden ondanks de gevaarlijk smalle weg kan zonder sancties. Dat risico wordt niet genomen bij het parkeren, mensen weten daar wordt wel gehandhaafd. Niet vanwege de verkeersveiligheid maar als verdienmodel.

Handhavers krijgen hier de ‘Zwarte Piet’ terwijl dat toch niet meer mag. Zij krijgen de verwensingen over zich heen, zeker na de laakbare uitspraken van de ‘Betweters van Vandaag Inside’. Geld blijkt belangrijker dan verkeersveiligheid en dat is niet de schuld van die handhavers. Bewoners van de binnenstad vroegen een bord ‘doodlopende straat’ of ‘geen doorgaand verkeer’ te plaatsen bij de Walmolen. Ter plaatse niet bekenden rijden dagelijks de straat in naar de binnenstad, om honderd meter verder op een onoverzichtelijke kruising te moeten keren, omdat men niet verder mag. Veel weggebruikers rijden hard en boos terug, met gevaarlijke situaties als gevolg. De weg is erg smal en er staan auto’s van bestuurders die blijkbaar niet achteruit in kunnen parkeren en de snelle auto’s niet aan zien komen bij het achterwaarts verlaten van de parkeerplaats. Teveel aan borden plaatsen werkt niet aldus de verantwoordelijken. Reden? Men trekt zich niets aan van borden. Klopt ten dele, een minderheid rijdt inderdaad gewoon door, tegen de eenrichtingsstraat in richting Waterstraat en Kapoeniestraat of extra snel, om niet gepakt te worden, door het voetgangersgebied. Teveel aan borden? Op de eerste 65 passen van dat stukje weg is er wel plaats voor elf blauwe borden met de witte P, met verwijzing naar verschillende parkeervakken waaronder maar liefst zes openbare plaatsen. Logisch dat daar geen plaats meer is voor een bord om de veiligheid te verhogen. Zo lijkt anders denken t.b.v. de verkeersveiligheid minder belangrijk dan het verdienmodel. Mooi voorbeeld van anders denken kreeg ik zelf ooit van één van onze toen zesjarige kleinzoons. Ik reed snel door om het sluiten van de spoorbomen voor te zijn. Lukte me net niet; opmerking van kleinzoon: Mooi opa, net op tijd, nu staan wij vooraan.

Goed gaon 

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant